In de lijstjes met
de grote releases van deze week kom je You Had Me At Goodbye vreemd
genoeg niet tegen, maar voor mij is de vijfde plaat van Samantha Crain
er een waar ik al een hele tijd naar uit heb gekeken.
Samantha Crain brak
aan het eind van 2013 door met de jaarlijstjesplaat Kid Face, waarop de
singer-songwriter met Indiaans bloed uit Shawnee, Oklahoma,
traditioneel aandoende rootsmuziek voorzag van eigenzinnige impulsen. (Lees Erwins recensie van Kid Face hier: http://wonomagazine.blogspot.nl/2014/03/kid-face-samantha-crain.html)
Op het
in 2015 verschenen Under Branch And Thorn And Tree perfectioneerde
Samantha Crain het geluid van Kid Face, waarna we in 2016 kennis konden
maken met haar opnieuw uitgebrachte eerste twee platen, die ook zeer de
moeite waard bleken. (Lees hier: https://wonomagazine.blogspot.nl/2015/11/under-branch-thorn-tree-samantha-crain.html)
Ook op
deze twee platen liet Samantha Crain horen dat ze van vele markten thuis
is en dat doet ze ook weer op haar vijfde plaat. You Had Me At Goodbye
werd net als zijn twee voorgangers geproduceerd door John Vanderslice en
zet net als alle andere platen van Samantha Crain flinke stappen buiten
de gebaande paden.
Invloeden
uit de Amerikaanse rootsmuziek hebben op You Had Me At Goodbye
duidelijk aan terrein verloren. Hier en daar hoor je nog met welke
muziek Samantha Crain is opgegroeid en welke muziek ze lief had op haar
eerdere platen, maar op haar vijfde plaat kiest de Amerikaanse
uiteindelijk toch nadrukkelijk voor de indie-pop.
Dat
hoor je in de instrumentatie, waarin elektronica duidelijk aan terrein
heeft gewonnen, maar dat hoor je vooral in de songs van Samantha Crain,
die dit keer betrekkelijk ver verwijderd zijn van de folk en country die
op haar vorige platen nooit ver weg was.
Met een
keuze voor indie-pop kun je nog alle kanten op en Samantha Crain heeft
zeker niet gekozen voor de makkelijkste weg. Een aantal van de songs op
You Had Me At Goodbye zijn beïnvloed door het werk van Björk en hier en
daar hoor ik zeker wat van Kate Bush, maar Samantha Crain doet op haar
vijfde plaat toch vooral waar ze zelf zin in heeft.
Dat kan
behoorlijk aanstekelijk klinken of toch weer ontroeren met een folky
song met prachtige gitaarlijnen, maar You Had Me At Goodbye is vooral
behoorlijk eigenzinnig, zeker wanneer de ritmes stevig zijn aangezet en
de elektronica domineert.
Het is
nog niet direct zware kost, al maakt de stem van Samantha Crain het de
luisteraar ook niet altijd makkelijk en strijkt de optelsom hierdoor
geregeld tegen de haren in. Zelf heb ik sinds de eerste noten van Kid
Face een zwak voor de bijzondere stem van Samantha Crain en ook op You
Had Me At Goodbye bevallen de vocalen me zeer.
De
elektronische impulsen vind ik niet allemaal even geslaagd, maar de
vijfde plaat van Samantha Crain is wat mij betreft een plaat met vooral
geslaagde experimenten en een aantal bloedmooie songs.
You Had
Me At Goodbye verleidt lang niet zo makkelijk als Kid Face een paar
jaar geleden, maar ik hoor toch weer een grote plaat van een
singer-songwriter die zich gelukkig niet zomaar voegt naar alle
conventies van de muziekindustrie en gewoon doet waar ze zelf zin in
heeft. Bijzondere plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar You Had
Me At Goodbye en het album aanschaffen:
https://samanthacrain.bandcamp.com/album/you-had-me-at-goodbye
No comments:
Post a Comment