Buffalo Tom live. Paradiso Amsterdam, 8 juni 2017
Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van succes-CD Let Me Come Over deed het Buffalo Tom ook
Paradiso aan, na de avond ervoor in Maastricht te hebben opgetreden. Geen
voorprogramma, maar twee sets. Een normale met nummers van hun hele oeuvre
sinds hun oprichting in Boston in 1986 en na de pauze de integrale weergave van
'Let Me Come Over'. Ze speelden ook nieuw werk van een cd die zij binnenkort gaan
opnemen en in de toegiften kwamen er nog een paar gouden ouwen langs. Het was
een mooie combinatie van harde gitaarrock, midtempo nummers en een paar ballads.
Bill Janovitz (zang, gitaar), Tom Maginnis (drums) en Chris Colbourn (bas en
zang) hadden er na ruim 30 jaar nog zichtbaar lol in, met elkaar en met het
publiek. En band die je niets wijs meer maakt, goed speelt en het exclusief de
pauze bijna twee uur volhield. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de zang
niet het beste onderdeel is van hun spel. Janovitz excuseerde zich er op een
gegeven moment ook voor, maar ook als hij wel op zijn best is blijft het
magertjes.
|
Foto: HareD |
Voor de pauze was het absolute hoogtepunt het allereerste
nummer dat door hen op CD werd gezet, Sunflower Suit van debuutalbum Buffalo Tom uit 1988. En
natuurlijk I am allowed, de enige andere single van de band die het in Nederland
tot de Single Top 100 heeft gebracht. Persoonlijk werd ik ook erg blij van het
nummer Summer, van de cd Sleepy Eyed, dat heerlijk onheilspellend begint en je
daarna bij de kladden pakt. Het nadeel van een pauze van 20 minuten is wel dat
het goede gevoel en de sfeer toch een beetje wegglijdt. Persoonlijk ben ik
voorstander van gewoon achter elkaar doorspelen.
|
Foto: HareD |
Let
me come over is bij velen bekend van het nummer Taillights Fade, dat inderdaad
een ander topmoment was. Het blijft een bijzonder nummer, dat met veel passie
werd gebracht. Er staan ook voldoende andere goede nummers op het album, maar
het had toch iets geforceerds om de hele CD, ook nog in volgorde, af te werken.
Voor een fan als ondergetekende leuk, zeker omdat de uitvoering goed was, maar
voor veel andere aanwezigen toch ook regelmatig reden om eens bij te praten met
de buurman. Dat was jammer. Iedereen was gelukkig weer bij de les bij de tweede
toegift, waarvan het nummer Bird Brain uit 1990 mij een derde moment van
gelukzaligheid bracht.
HareD
'Let Me Come Over was een van de eerste "moderne" cds die ik kocht, nadat ik heel voorzichtig Nirvana had omarmd. Samen met de eerste van The Black Crowes en 'Ten' van Pearl Jam. Het begin van het loslaten van mijn 60s en 70s helden. Dat schrijf ik verkeerd. Het omarmen van nieuwe helden naast de oude.
ReplyDelete'Let Me Come Over' is niet het beste album van Buffalo Tom. Die volgden, volgens mij, rond het jaar 2000.
En nu komt er een nieuwe lees ik. Ben wel benieuwd.