Het is al weer bijna drie jaar geleden dat ik voor het eerst kennis maakte met de muziek van Timber Timbre.
Het
project van de Canadese muzikant Taylor Kirk verraste op het in 2014
verschenen Hot Dreams met voornamelijk ingetogen en uiterst stemmige
muziek vol invloeden uit de folk-noir, soul en filmmuziek. (Lees hier verder: http://wonomagazine.blogspot.nl/2014/09/hot-dreams-timber-timbre.html)
De
vorige plaat van Timber Timbre riep bij mij associaties op met de muziek
van Leonard Cohen, Nick Cave, Richard Hawley en vooral Tindersticks. (Timber Timbre is ook het muzikale brein achter het prachtige album 'Lay Low' van Lou Doillon, Wo. Lees hier verder: http://wonomagazine.blogspot.nl/2015/12/lay-low-lou-doillon.html)
Ook
bij beluistering van de nieuw plaat van Timber Timbre duiken deze namen
op, maar Sincerely, Future Pollution klinkt duidelijk anders dan zijn
voorganger.
Dat
ligt vooral aan de instrumentatie, waarin veel meer gebruik wordt
gemaakt van synths. De nieuwe plaat van Timber Timbre bevat zeker op het
eerste gehoor meer invloeden uit de jaren 80, maar is ook absoluut
beïnvloed door de platen die David Bowie in de tweede helft van de jaren
70 maakte.
De
invloeden uit de muziek van David Bowie hoor je vooral wanneer Timber
Timbre net iets meer experimenteert of kiest voor funky accenten. In de
wat zoetere tracks met aanzwellende synths kruipt de band daarentegen
dicht tegen Tindersticks aan, maar hoor ik ook nog steeds veel invloeden
van Nick Cave (de vocalen), maar ook van Japan (de instrumentatie).
Het
steviger inzetten van synths en het ophalen van inspiratie uit de jaren
80 biedt op het moment zeker geen garantie op positieve recensies.
Integendeel zelfs. Persoonlijk ben ik echter zeer te spreken over
Sincerely, Future Pollution.
Op
haar nieuwe plaat borduurt Timber Timbre niet fantasieloos voort op de
zo geslaagde vorige plaat, maar verkent het nieuwe terreinen. Het levert
nog altijd bloedmooie en over het algemeen aardedonkere popliedjes op. In
deze popliedjes zorgen de funky accenten voor een broeierige sfeer,
terwijl de koele synths een flinke bak melancholie over de luisteraar
uitstorten.
In
eerste instantie had ik bij beluistering van Sincerely, Future Pollution
een duidelijke voorkeur voor de songs die net wat stekeliger en
eigenzinniger klinken en opvallen door vervreemdende synths en stevig
uithalende of freakende gitaren (vol Bowie raakvlakken), maar
uiteindelijk heb ik ook zeker een zwak voor de wat minder stekelige
songs op de plaat.
Deze
lijken bij eerste beluistering misschien aan de zoete kant, maar een
duistere ondertoon is nooit ver weg. De songs van Timber Timbre zitten
verder vol onderhuidse spanning en vallen op door uitstekende vocalen en
een instrumentatie die je raakt, of je dat nu wilt of niet.
Ook
Sincerely, Future Pollution zou weer een soundtrack bij een David Lynch
film kunnen zijn, maar de nieuwe plaat van de Canadese band is net zo
makkelijk de plaat die Roxy Music in de jaren 80 helaas niet heeft
gemaakt of een plaat van Tindersticks voorzien van heel veel extra
lading en urgentie.
Sincerely,
Future Pollution roept tot mijn verbazing wat gemengde reacties op,
want ik koesterde de plaat al bij de tweede beluistering. Sindsdien is
Sincerely, Future Pollution alleen maar mooier, duisterder en
indrukwekkender geworden.
De
avonden zijn gelukkig nog donker en een lentestorm is zeker niet uit te
sluiten (op het moment van schrijven dan, Wo.). Perfecte omstandigheden voor de beluistering van deze
buitengewoon intrigerende soundtrack van Timber Timbre, die wat mij
betreft zijn al zo mooie voorganger op alle fronten overtreft.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar Sincerely, Future Pollution en het aanschaffen:
https://timbertimbre.bandcamp.com/album/sincerely-future-pollution
No comments:
Post a Comment