Smutfish en
ik gaan inmiddels ver terug in de tijd. Het zal in het voorjaar van 2004
zijn geweest dat de eigenaar van Plato Den Haag, voor wie ik destijds
de Plato.NL nieuwsbrief schreef, me een in eigen beheer uitgebrachte cd
stuurde die hij in de winkel in zijn handen gedrukt had gekregen.
Dat gebeurde
wel vaker en meestal viel zo’n plaat flink tegen, maar Lawnmower Mind
van Smutfish kwam aan als een mokerslag. Stuk was ik van het geweldige
debuut van de band uit Den Haag en als ik de plaat nu opzet ben ik dat
nog steeds.
Nadat een
tweede oplage van de plaat op het snel uit de grond gestampte Plato.NL
records was verschenen, was het tijd voor een tweede plaat. Through A
Slightly Open Door verscheen in 2006 en viel wat tegen, vooral omdat de
verrassing er wat af was (overigens ben ik de plaat later wel enorm gaan
waarderen).
Smutfish
ging verder als John Dear Mowing Club en bracht in 2007 een titelloze
plaat uit die het niveau van Lawnmower Mind volgens de critici weer wel
wist te benaderen. Dit niveau werd vervolgens overtroffen op het in 2010
verschenen Melleville, dat een veelzijdiger geluid liet horen en
bovendien fraai werd ondersteund door een prachtig boekwerk met
bijzondere tekeningen.
In 2011
maakte Smutfish en John Dear Mowing Club voorman Melle de Boer samen met
Henk Koorn (Hallo Venray) als Henk en Melle het eveneens bijzonder
aangename Roodnoot, maar sindsdien was het helaas stil. Tot nu dan, want gisteren verscheen op het Excelsior label (!) Trouble van .... Smutfish.
Trouble
herinnert absoluut aan het zo bijzondere debuut van de Haagse band, maar
is als je het mij vraagt nog veel beter. In muzikaal opzicht laat de
Haagse band een veelzijdiger, intenser en beter klinkend geluid horen en
ook de songs spreken meer tot de verbeelding.
Smutfish
maakt nog altijd de eigen variant op Amerikaanse rootsmuziek en kleurt
deze op Trouble bijzonder fraai in. Gebleven is het bijzonder fraaie
gitaarwerk (nog altijd van Melle de Boer en Dick Zuilhof), maar ook de
buitengewoon mooie en vaak verrassende bijdragen van blazers, pedal
steel en orgeltjes dragen dit keer nadrukkelijk bij aan het geluid van
de band. Hiernaast
zoekt Smutfish dit keer nadrukkelijker de grenzen van het genre op,
waardoor de plaat verrassender is dan zijn voorgangers.
Ook in
vocaal opzicht heeft Smutfish een flinke stap gezet. Natuurlijk leunt
het geluid van de band nog altijd zwaar op de uit duizenden herkenbare
vocalen van Melle de Boer, die nog altijd klinkt alsof hij is opgegroeid
aan de zuidelijke oevers van de Mississippi en niet in de
Zuid-Hollandse polder. Het
toevoegen van mooie koortjes en de meer dan eens opduikende vocalen van
bassist en zangeres Janneke Nijhuijs (ook bekend van The Deaf en The
Indien) hebben echter absoluut meerwaarde en maken het geluid van
Smutfish rijker en veelkleuriger.
Trouble
staat vol met geweldige songs. Soms schuren deze dicht tegen het van
Smutfish bekende alt-country geluid aan, maar er zijn ook uitstapjes
richting bluesy rock zoals de Stones die in hun beste jaren maakte of
richting countryrock zoals Neil Young die al heel lang niet meer maakt.
Het ene moment klinkt Trouble rauw, het volgende moment uiterst
ingetogen, maar altijd puur en eerlijk.
Smutfish
heeft op Trouble haar volkomen unieke geluid behouden, maar weet het ook
te verrijken met allerlei nieuwe invloeden. Lawnmower Mind was al weer
meer dan 10 jaar geleden een klassieker, net als Melleville bijna vijf
jaar geleden, maar het nu verschenen Trouble is wat mij betreft de meest
overtuigende van het stel.
Het wordt
alleen maar mooier wanneer je het prachtig uitgevoerde boekje met
tekeningen (Melleville II) er bij pakt, waarna de soms heerlijk
onnavolgbare teksten van Melle de Boer tot leven komen.
Conclusie:
Volkomen briljante plaat. En hij wordt alleen maar beter en beter. Waar
het eindigt? Ik durf het echt niet te zeggen, maar nu al staat Trouble
van Smutfish op eenzame hoogte.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Trouble':
https://www.youtube.com/watch?v=GaNK6VlT7sI
No comments:
Post a Comment