Het jaar 2014 liep naar zijn einde. .No en Wo. waren bezig WoNo Magazine 14.1 te maken en Erwin Zijleman werd gevraagd naar zijn plaat van het jaar. "Moeilijk, moeilijk. Het zijn er zo veel. Ik ben nog aan het schrappen", kwam er steeds als respons. Met de deadline echt in zich en dat wil wat zeggen bij de WoNo, heeft Wo. via de e-mail Erwin's arm op de rug gedraaid. Dit is de plaat die daar uit volgde.
Ik had tot
voor kort nog nooit van Blake Mills gehoord, maar inmiddels durf ik wel
te beweren dat deze Blake Mills met Heigh Ho één van de meest opvallende
platen van 2014 heeft gemaakt.
Heigh Ho
opent met een track die voornamelijk bestaat uit even opvallende als
wonderschone gitaarakkoorden en de prachtige stem van Blake Mills. Mills
zit in vocaal opzicht ergens tussen John Hiatt, Ry Cooder en Elvis
Costello in en raakt ook in muzikaal opzicht aan deze drie grootheden.
Het
gitaarwerk in de openingstrack van Heigh Ho is echter van een unieke
schoonheid. Het is gitaarwerk dat zich zachtjes op de achtergrond kan
vleien, maar dat ook kan uitsporen en uit de speakers kan knallen. Het
is bovendien gitaarwerk van een zeer getalenteerd en avontuurlijk
gitarist en deze zijn schaars.
Het levert
een unieke track op die Blake Mills onmiddellijk op de kaart zet als een
bijzonder groot talent. In de tracks die volgen houdt Blake Mills het
niveau van de ijzersterke openingszet met opvallend gemak vast. Heigh Ho
blijft verbazen met een bijzondere instrumentatie vol prachtig
gitaarwerk en een stem die de zo knappe songs naar een nog wat hoger
niveau tilt.
Het
bovenstaande suggereert wellicht dat Blake Mills op Heigh Ho bijna alles
in zijn eentje doet, maar dat is zeker niet het geval. Mills laat zich
op zijn tweede plaat bijstaan door andere Don Was, Jim Keltner, Gabriel
Kahane, Benmont Tench, Jon Brion en Mike Elizondo. Stuk voor stuk hele
grote namen. De
grootste verrassing is voor mij echter de aanwezigheid van Fiona Apple,
die in twee tracks garant staat voor nog meer kippenvel dan Blake Mills
al wist op te roepen in de andere tracks.
In vrijwel
alle tracks staat het geweldige gitaarspel van Blake Mills centraal in
de instrumentatie. Soms blijft het hierbij, maar in een aantal gevallen
worden songs rijk ingekleurd met stemmige klanken. Hoe vol het geluid
van Blake Mills ook is, het klinkt allemaal loepzuiver, warm en prachtig
geproduceerd.
Blake
Mills maakt stemmige muziek die in veel gevallen enkele decennia oud zou
kunnen zijn, maar zijn geluid vind ik persoonlijk uniek. Heigh Ho is
een plaat die je verwacht van een gelouterde muzikant die hernieuwde
inspiratie heeft gevonden en niet van een muzikant die nog aan de start
van zijn carrière staat, maar Blake Mills heeft hem wel degelijk
gemaakt.
Mills werkt
naar verluid al een aantal jaren samen met Fiona Apple (toch één van
mijn persoonlijke favorieten) en ik hoor inmiddels in muzikaal opzicht
flink wat overeenkomsten met Fiona Apple. Waar de laatste met haar piano
een uniek donker geluid neer weet te zetten, doet Blake Mills dit met
zijn geweldige gitaarspel. Net als Fiona Apple is Blake Mills verder een
meester in het schrijven van wat onderkoelde, maar ook bijzonder
indringende en intieme songs.
Het zijn
songs die in veel gevallen kiezen voor een vast stramien, maar toch
klinken ze allemaal anders. Heigh Ho bevat 12 songs en ze zijn allemaal
van een ontzettend hoog niveau. Het zijn bovendien allemaal songs die
hard binnenkomen. Enerzijds door de heftige instrumentatie en anderzijds
door de mooie en gepassioneerde vocalen van Blake Mills. Ik heb Heigh
Ho inmiddels een tijdje in huis en kan er uiteindelijk maar één
predicaat aan verbinden: Onbetwist meesterwerk. Het is bovendien één van
de grootste verrassingen van de eerste drie kwartalen van 2014.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Don't tell our friends about me' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=yhJ4T5NSpI8
No comments:
Post a Comment