De
Amerikaanse muzieksite PopMatters publiceerde dit jaar meerdere
jaarlijstjes. De algemene lijst vond ik niet zo heel boeiend, maar de
lijstjes per ‘genre’ hebben me dit jaar de leukste tips opgeleverd.
Na
Hospitality (Indie Rock), HT Heartache (Americana), The Icypoles (Indie
Pop) is het nu de beurt aan Steph Cameron, die verrassend de lijst met
Canadian Albums aanvoert.
Steph
Cameron is een jonge singer-songwriter uit het Canadese British
Columbia, die met Sad-Eyed Lonesome Lady een prachtig debuut heeft
afgeleverd.
Het is een
debuut dat zich laat inspireren door muziek uit een inmiddels ver
verleden. Luister naar Sad-Eyed Lonesome Lady en je waant je in de
hoogtijdagen van de folkscene van Greenwich Village. Steph Cameron houdt
van de muziek die aan het begin van de jaren 60 in Greenwich Village
werd gemaakt en maakt hier geen geheim van. Invloeden van Dave Van Ronk,
een piepjonge Joni Mitchell en natuurlijk Bob Dylan klinken
nadrukkelijk door op het tijdloze debuut van de Canadese
singer-songwriter, dat moeiteloos uit dezelfde tijd zou kunnen stammen.
Op haar
debuut heeft Steph Cameron niet veel meer nodig dan een akoestische
gitaar, incidenteel een mondharmonica en natuurlijk haar stem. Sad-Eyed
Lonesome Lady werd met zeer eenvoudige middelen opgenomen en stond in
een vloek en een zucht op de band.
Er zijn
niet veel muzikanten die met zulke eenvoudige middelen en
inspiratiebronnen die inmiddels meer dan 50 jaar oud zijn tegenwoordig
nog indruk kunnen maken, maar Steph Cameron slaagt er in.
Moeiteloos
durf ik wel te zeggen, want sinds de eerste noten van Sad-Eyed Lonesome
Lady uit de speakers kwamen heb ik ademloos naar deze plaat geluisterd.
Dat was de eerste keer het geval, maar ook de tweede, derde en vierde
keer. Nog wat luisterbeurten verder weet ik dat dit waarschijnlijk niet
meer gaat veranderen.
Steph
Cameron heeft met Sad-Eyed Lonesome Lady een plaat gemaakt waarvan ik
alleen maar zielsveel kan houden. Het is een plaat met mooi en
veelzijdig akoestisch gitaarspel, dat varieert van eenvoudig en
ondersteunend tot het meer complexe fingerpicking werk.
Het is gitaarspel dat uiteindelijk in dienst staat van de stem van Steph Cameron. Het
is een stem die gemaakt lijkt voor de folky songs op Sad-Eyed Lonesome
Lady. Steph Cameron heeft een bijzonder aangename stem, maar het is
vooral een stem die verhalen kan vertellen. Het debuut van de Canadese
singer-songwriter is hierdoor een plaat die de aandacht opeist. Als
Steph Cameron verhalen vertelt kan je eigenlijk alleen maar luisteren,
waarna de jonge Canadese je weet te vermaken en te ontroeren.
Sad-Eyed
Lonesome Lady bevat 13 tracks en het zijn 13 tracks die met dezelfde
eenvoudige middelen zijn gemaakt. Toch is het debuut van Steph Cameron
een plaat die geen moment verveelt. Steph Cameron varieert haar
gitaarspel, varieert haar manier van zingen en vertelt steeds nieuwe
verhalen.
Sad-Eyed
Lonesome Lady is een plaat waarvan liefhebbers van traditionele
folkmuziek onmiddellijk kunnen houden, maar de songs van Steph Cameron
worden beter wanneer je ze een paar keer hebt gehoord en alle details
kent.
PopMatters
gaf er een maand of drie geleden een op de site zeldzame 9 voor en ik
kan me daar wel in vinden. Er zijn heel veel platen als Sad-Eyed
Lonesome Lady van Steph Cameron. Veel van deze platen weten de aandacht
niet vast te houden, een paar zijn hooguit aardig en een klein stapeltje
verdient het predicaat goed. Hiernaast zijn er de zeldzame platen in de
buitencategorie. In deze categorie valt Sad-Eyed Lonesome Lady van
Steph Cameron. Prachtig.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Goodbye Molly':
https://www.youtube.com/watch?v=pjOMAzRvLj8
No comments:
Post a Comment