Maggie
Björklund komt oorspronkelijk uit Denemarken, maar dat is niet te horen
in haar muziek. Luister naar Shaken, overigens al de tweede plaat van
Maggie Björklund, en je waant je onderdeel van een spaghetti western van
Ennio Morricone.
Dat is niet
zo gek, want Maggie Björklund heeft het koude Denemarken een aantal jaar
geleden al verruild voor de broeierige woestijn van Arizona.
Maggie
Björklund kan uitstekend uit de voeten op de pedal steel en speelde de
afgelopen jaren onder andere met leden van Calexico en Giant Sand,
waardoor ze uiteindelijk de aandacht wist te trekken van Jack White, die
haar rekruteerde voor zijn all-female band.
Op Shaken
bespeelt Maggie Björklund niet alleen de pedal steel, maar is ze ook
verantwoordelijk voor al het andere gitaarwerk. Hiernaast kon Maggie
Björklund een beroep doen op een aantal van haar muzikale vrienden. Zo
zijn op Shaken Calexico drummer John Convertino, Portishead bassist Jim
Barr, cellist Barb Hunter en organist Dan Hemmer te horen. Niemand
minder dan John Parish (vooral bekend van PJ Harvey) werd gestrikt als
producer.
Het levert
een indrukwekkende plaat op, die mij vooral doet denken aan het vergeten
meesterwerk van OP8; een gelegenheidsband die werd gevormd door Lisa
Germano, Howe Gelb (Giant Sand), Joey Burns en John Convertino (beiden
Calexico). Check de band’s enige plaat Slush uit 1997.
Shaken is
een donkere en wat weemoedig klinkende plaat die je diep de woestijn van
Arizona insleept. De instrumentatie is donker en stemmig en biedt alle
ruimte aan het geweldige gitaarwerk van Maggie Björklund, die prachtig
akoestisch kan spelen, de elektrische gitaar kan laten janken en de
pedal steel weemoedig kan laten snikken. Het is het gitaarwerk dat de
meeste aandacht trekt, maar luister zeker ook naar het geweldige
orgelspel en naar het subtiele maar o zo trefzekere drumwerk van John
Convertino.
Maggie
Björklund voorziet deze donkere klanken van mooie, wat weemoedige
vocalen, die ook uitstekend tot zijn recht komen in het bijzonder fraaie
duet met Lambchop voorman Kurt Wagner.
De
muziekscene rond Tucson, Arizona, heeft al heel wat mooie platen
opgeleverd. Shaken van Maggie Björklund past hier prima tussen. Qua
instrumentatie sluit Shaken aan op meerdere klassiekers uit deze
contreien, maar de vocalen van Maggie Björklund zorgen er ook nog eens
voor dat Shaken iets toevoegt aan alles dat er al is.
Shaken is
zoals gezegd een behoorlijk donkere plaat. De plaat volgt op het ziekbed
en het overlijden van Maggie Björklund’s moeder wat de nodige sporen
heeft achtergelaten. Het maakt van Shaken een stemmige en emotionele
plaat, die makkelijk onder de huid kruipt.
Het is een
plaat die in instrumentaal opzicht onmiddellijk indruk zal maken, zeker
voor de liefhebbers van het snarengeweld van Maggie Björklund, maar ook
de vocalen en de songs op Shaken maken steeds meer indruk.
Shaken van
Maggie Björklund is een plaat die tot dusver niet heel veel aandacht
krijgt en daarom makkelijk over het hoofd wordt gezien, maar daar is
deze plaat echt veel te mooi en bijzonder voor. Misschien helpt het dat
de herfst langzaam maar zeker zijn intrede doet in Nederland, want
Shaken is uiteindelijk toch vooral een plaat voor de donkere dagen. Deze
donkere dagen worden nu voorzien van een prachtige soundtrack.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Name in the sand':
https://www.youtube.com/watch?v=jWeFH7_s_HE
No comments:
Post a Comment