Daughn Gibson wordt
vooral in het hokje der singer-songwriters geduwd, maar voor liefhebbers
van dit genre is Me Moan waarschijnlijk flink wennen. Gibson heeft een
verleden in de punk en hardrock, maar hij is ook niet vies van onder
andere country & western en elektronica, wat uiteindelijk een unieke
plaat oplevert. Nu ben ik persoonlijk wel gecharmeerd van een
opvallende mix van stijlen, maar de stem van Gibson streek in eerste
instantie flink tegen de haren in. Gibson heeft een zware en donkere
stem, die me persoonlijk vooral doet denken aan die van Scott Walker (in
iets jongere jaren), maar gelukkig is de muziek van Gibson een stuk
toegankelijker dan de laatste platen van Walker. Samen met onder andere
twee gitaristen heeft Daughn Gibson een plaat gemaakt die begint bij
country en rock ’n roll van decennia geleden, om vervolgens via onder
andere een vleugje postpunk en elektronische impulsen in het heden uit
te komen. Me Moan is hierdoor een originele plaat die niet of nauwelijks
is te vergelijken met andere platen die ik in de kast heb staan. Dat is
knap, maar wat nog knapper is, is dat Daughn Gibson ook een plaat heeft
gemaakt die uiteindelijk vrij makkelijk weet te overtuigen. Helemaal
nieuw is de muziek van Gibson overigens niet, want vorig jaar bracht hij
al het nauwelijks opgemerkte All Hell uit. Het op het roemruchte Sub
Pop label uitgebrachte Me Moan kan uiteraard op veel meer aandacht
rekenen en daar valt helemaal niets op af te dingen. Me Moan is in
vocaal en instrumentaal opzicht een opzienbarende plaat. De stem van
Daughn Gibson is er absoluut een die niet door iedereen gewaardeerd zal
kunnen worden, maar het is ook zeker een stem die je moet leren
waarderen. Bij eerste beluistering zat de stem van de Amerikaan me
vooral in de weg, maar inmiddels kan ik de vocalen op Me Moan ook in
positieve zin waarderen. Ook de instrumentatie op Me Moan doet in eerste
instantie de wenkbrauwen fronsen. Het instrumentarium op de plaat is
aan de ene kant traditioneel met blazers, strijkers en een fraaie pedal
steel, maar hier tegenover staat een flinke bak met bijna ambient
achtige elektronica. Dat is een combinatie die ik wel eens eerder heb
gehoord (niet vaak overigens), maar de mix van traditionele rock en roll
en country aan de ene kant en elektronica en new wave aan de andere
kant is als je het mij vraagt nog niet eerder vertoond. Daughn Gibson
combineert de opvallende vocalen en instrumentatie op Me Moan met een
mooie productie en in kwalitatief opzicht uitstekende songs. Me Moan is
hierdoor een plaat die vrij makkelijk overtuigt, wat nog eens wordt
verstrekt door de bijna vanzelfsprekende wijze waarop Daughn Gibson de
meer experimentele elementen in zijn muziek verwerkt. Een weinig voor de
hand liggende mix van invloeden of een niet alledaagse stem of
instrumentatie klinkt vaak als een trucje, maar hiervan is op Me Moan
van Daughn Gibson geen sprake. Me Moan is een wat duistere, donkere en
mysterieuze plaat die in veel recensies wordt gelinkt aan films en
series van David Lynch. Het zou inderdaad een prima combinatie zijn,
maar op één of andere manier is Me Moan ook een gepassioneerde en
gloedvolle plaat die het daglicht uitstekend kan verdragen. Het in juli
uitbrengen van een plaat is op zich geen hele verstandige keuze, maar ik
hoop absoluut dat Me Moan van Daughn Gibson niet tussen wal en schip
valt. Wanneer later dit jaar de balans wordt opgemaakt in de
jaarlijstjes is Me Moan immers een plaat waarmee zeker rekening moet
worden gehouden.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Kissing on the blacktop' luisteren.
No comments:
Post a Comment