Het miskende of op zijn
minst onbekende rootstalent van de week komt uit Austin, Texas, zo
langzamerhand de hoofdstad van de (betere) Amerikaanse rootsmuziek.
HalleyAnna (volledige naam HalleyAnna Finlay) maakte een jaar of twee
geleden al een hele mooie plaat (The Country), maar deze kreeg niet veel
aandacht (ik heb hem zelf ook pas een aantal weken geleden ontdekt).
The Country werd gepositioneerd tussen Emmylou Harris en Lucinda
Williams; twee namen waaraan ik zelf de namen van Tift Merritt en Mary
Gauthier wilde toevoegen. Ook bij beluistering van de titelloze tweede
plaat van HalleyAnna komen wat mij betreft de bovenstaande vier namen
op. Net zoals Emmylou Harris beschikt HalleyAnna over een stem die je
makkelijk diep raakt en die de songs op de plaat een extra dimensie
geeft. Net als Lucinda Williams maakt HalleyAnna traditioneel aandoende
rootsmuziek die is voorzien van een rauw randje, wat de muziek flink wat
extra kracht geeft. Net als Tift Merritt beschikt HalleyAnna over het
vermogen om traditionele rootsmuziek met een modern tintje te maken en
net als Mary Gauthier maakt HalleyAnna muziek die bol staat van de
emotie en doorleving. Alles bij elkaar opgeteld is de tweede plaat van
HalleyAnna een plaat die zich kan meten met de betere platen van de
hierboven genoemde grootheden en is het dus ook een plaat die moet
worden gerekend tot de smaakmakers in het genre van het moment.
HalleyAnna laat zich op haar titelloze tweede plaat begeleiden door
muzikanten die zijn gepokt en gemazeld in de Amerikaanse rootsmuziek,
maar er wordt nergens op routine gespeeld. Het geeft de plaat een dosis
energie en gevoel die makkelijk overspringt op de luisteraar. Het
sterkste wapen van de plaat is echter de stem van HalleyAnna. HalleyAnna
beschikt over een stem die zoveel emotie bevat dat ze waarschijnlijk
mensen kan ontroeren bij het voorlezen van het telefoonboek. Het nadeel
van zoveel emotie is dat een stem wel eens wat onvast kan zijn. Voor
uitsluitend mooizingerij moet je daarom niet bij HalleyAnna zijn, maar
voor liefhebbers van zangeressen die hun ziel en zaligheid in hun muziek
leggen is het tien tracks lang smullen. De tweede plaat van HalleyAnna
is zo’n plaat die bijna achteloos voortkabbelt wanneer je te moe bent om
naar muziek te luisteren maar wel van muziek wilt genieten, maar het is
ook een gloedvolle plaat die je tot op de laatste noot kunt ontleden om
maar niets te missen. HalleyAnna draait inmiddels al een tijdje zijn
rondje in mijn cd spelers en ik moet zeggen dat de plaat me inmiddels
zeer dierbaar is. HalleyAnna heeft een plaat gemaakt die direct
hetzelfde met me deed als Car Wheels On A Gravel Road van Lucinda
Williams of Drag Queens In Limousines van Mary Gauthier inmiddels al
weer enige tijd geleden deden. De titelloze plaat van HalleyAnna is
daarom een klassieker in de dop en bovendien weer zo’n onbekende
rootsplaat die geen enkele liefhebber van het genre mag missen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Music corner' luisteren.
No comments:
Post a Comment