Monokino is een
Amsterdams duo dat een jaar of wat geleden al eens een goed ontvangen
plaat heeft uitgebracht en zeer populair schijnt te zijn in China. De
vorige plaat van Monokino is mij eerlijk gezegd volledig ontgaan, maar
de nieuwe, Fake Virtue, is zo’n plaat waar je onmiddellijk een zwak voor
hebt. Fake Virtue werd geproduceerd door niemand minder dan cultheld
Jacco Gardner, maar naar 60s psychedelica zal je op de nieuwe plaat van
Monokino tevergeefs zoeken (misschien op een vleugje mystiek in de
openingstrack na). Monokino maakt over het algemeen elektronische
popmuziek die stevig is beïnvloed door de synthpop uit de jaren 80 en
90. Invloeden variëren van New Order tot de Pet Shop Boys, van Human
League tot Depeche Mode en van Erasure tot Orchestral Manoevres In The
Dark. Hiermee zijn we er echter nog niet. Monokino beperkt zich zeker
niet tot synthpop alleen en heeft ook een aantal meer gitaar
georiënteerde songs op de band geslingerd, wat hier en daar heel even de
associatie oproept met Placebo. Dat laatste waarschijnlijk vooral
vanwege de zang, al duiken er zo af en toe ook wel wat gitaren op in het
geluid van het Amsterdamse duo. De popliedjes van Monokino blinken uit
door een mooi en veelzijdig geluid dat uit vele lagen bestaat en vooral
door aanstekelijke melodieën en refreinen. Fake Virtue staat vol met
perfecte popliedjes, maar het zijn wel perfecte popliedjes met een
eigenwijze twist en dat is bijzonder. Heel even had ik het idee dat
Monokino wel erg schaamteloos teruggrijpt op de synthpop uit vervlogen
tijden, maar vervolgens word je zo vaak op het verkeerde been gezet en
wordt de fantasie zo vaak en zo intens geprikkeld, dat Fake Virtue heel
snel uitgroeit tot een plaat waarvan je alle geheimen wilt ontrafelen.
Daar ben ik inmiddels een tijdje mee bezig, maar het einde van de
ontdekkingstocht is nog niet in zicht. Ondertussen klinkt het allemaal
zo aanstekelijk dat ik steeds vrolijker wordt van de plaat van Monokino.
Het beeld van tienduizenden, honderdduizenden of misschien zelfs wel
miljoenen (waaraan moet je denken bij zeer populair in China?)
enthousiaste Chinezen die los gaan op de onweerstaanbare muziek van
Monokino vergroot het plezier alleen maar. En zo groeit een plaat die
een fractie van een seconde aanvoelt als niet direct onmisbare retro al
heel snel uit tot een plaat die zomaar kan uitgroeien tot de smaakmakers
in het genre. Toegankelijk maar eigenwijs, gepolijst met hier en daar
een rafelig randje, met één been in de 80s maar met het andere been
stevig in het heden. Het zijn allemaal omschrijvingen die van toepassing
zijn op de muziek van Monokino, maar de ware kracht van Fake Virtue is
lastiger te omschrijven. Deze ondervindt je pas wanneer je de plaat
meerdere keren voorbij hebt laten komen. Een waarschuwing is hierbij op
zijn plaats. Let op: zwaar verslavend.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Melissa'.
No comments:
Post a Comment