Ik heb op het moment een
duidelijke voorkeur voor sprankelende zomerplaten (de zomer moet
tenslotte ergens vandaan komen), maar ook in juni zijn er nog volop late
avonden waarop het weliswaar niet donker is, maar wel kil. Op deze
avonden grijp ik nu al een tijdje naar Rise To The Grind van Garrett
Lebeau. Rise To The Grind is net als de laatste plaat van Boz Scaggs een
plaat die vrijwel onmiddellijk onweerstaanbaar is, zonder dat je direct
door hebt hoe goed hij eigenlijk is. Garrett Lebeau is, in
tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, een Amerikaan met
Indiaans bloed, die tegenwoordig vanuit Austin, Texas, opereert. In
Austin weet hij inmiddels een tijdje de aandacht te trekken, waardoor
hij voor Rise To The Grind een aantal gelouterde sessiemuzikanten wist
te strikken. In muzikaal opzicht speelt Rise To The Grind daarom vrijwel
onmiddellijk een gewonnen wedstrijd, maar de zege wordt pas definitief
binnen gehaald wanneer Garrett Lebeau begint te zingen. Rise To The
Grind is een zwoele plaat voor de kleine uurtjes waarop invloeden uit de
blues, jazz, folk, country, rock, funk en vooral soul domineren. Lebeau
schuurt hierdoor in muzikaal opzicht dicht tegen Boz Scaggs aan, maar
door zijn bijzondere stem klinkt hij uiteindelijk toch totaal anders.
Rise To The Grind is een plaat die het niet moet hebben van variatie of
dynamiek. Muziekliefhebbers met een lichte vorm van ADHD zullen snel
onrustig worden van de lome klanken, de ingehouden songs en het
eindeloos herhalen van vrijwel hetzelfde recept. Rise To The Grind
ontleent zijn kracht voor een belangrijk deel aan de sfeer en de
details, wat overigens niet betekent dat er op de plaat niet fantastisch
wordt gemusiceerd. Garrett Lebeau en zijn bandleden leggen keer op keer
een fantastisch geluid neer, waarna Lebeau het met zijn opvallende
stem, die wel een beetje aan die van Van Morrison doet denken, alleen
maar hoeft af te maken, wat de Amerikaan steeds op uiterst subtiele
wijze doet. De kracht zit keer op keer in de details. Een paar noten van
een heerlijk orgeltje, een voorzichtige tempowisseling van de
ritmesectie of een JJ-Cale achtig gitaarloopje dat door de ziel snijdt;
Garrett Lebeau en zijn band beschikken over vele sterke wapens, maar
zetten ze alleen bij hoge uitzondering in. Ik moet eerlijk toegeven dat
ik in eerste instantie ook wel wat slaperig werd bij het helemaal
uitzitten van Rise To The Grind, maar inmiddels heeft de plaat me
volledig te pakken. Garrett Lebeau haalt de soul voor de afwisseling
eens niet uit de tenen, maar uit de pink, wat voor de innerlijke rust
wel zo prettig is. Bij beluistering van Rise To The Grind waan je je in
een rokerige nachtclub waarin de recessie definitief heeft toegeslagen.
Klanten zijn er niet, de verf bladdert van de muren, het bier is laf en
lauw en buiten begint het ook nog eens stevig te regenen. Het enige dat
troost biedt is de prachtige muziek van de band op het kleine podium.
Die band speelt zo mooi dat je blijft zitten; de hele nacht als het
moet. En morgen zit je er weer.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Eyes on you' luisteren.
No comments:
Post a Comment