Een aantal geweldige zangeressen eert het werk van Tom Waits op een verrassend veelzijdig maar ook verrassend sterk album.
Als
liefhebber van vrouwenstemmen kan ik niet heen om Come On Up To The
House, waarop een aantal van mijn favoriete zangeressen aan de haal gaat
met de songs van Tom Waits. Bij Tom Waits denk ik in eerste instantie
aan een unieke stem, maar ook vrouwenstemmen kunnen uitstekend uit de
voeten met zijn songs. Een aantal gelouterde zangeressen en een aantal
nieuwkomers verrassen met doorleefde interpretaties van de songs van Tom
Waits, waarbij ze in vrijwel alle gevallen ook hun eigen geluid weten
te behouden, waardoor Come On Up To The House ver uit stijgt boven het
gemiddelde “tribute album”.
Er
is wat mij betreft niets mis met het eren van muzikale helden op een
“tribute album”, maar het levert maar zelden een album op dat ik meer
dan een paar keer uit de kast trek.
Ik
was op voorhand echter wel heel nieuwsgierig naar Come On Up To The
House van Women Sing Waits. Enerzijds omdat Tom Waits een groot
songwriter is, maar zijn stem bij mij wel wat tegen de haren in strijkt.
Anderzijds omdat ik nu eenmaal een enorm zwak voor vrouwenstemmen heb.
Het
zijn ook nog eens vrouwenstemmen die ik in een aantal gevallen heel
hoog heb zitten. Door de bijdragen van Aimee Mann, Phoebe Bridgers,
Allison Moorer en Shelby Lynne, Patty Griffin en Courtney Marie Andrews
kom ik op Come On Up To The House een aantal van mijn persoonlijke
favorieten tegen en ook de rest mag er zijn.
Come
On Up To The House werd fraai gearrangeerd en geproduceerd door Warren
Zanes, die in de liner notes het volgende zegt over het project: “Tom
is a true original as a songwriter, singer and arranger. There’s just
no one like him. Beneath some of the layers of sound and his truly
unique vocal phrasing, are some of the most beautiful and heartfelt
songs I’ve ever heard. After some great creative discussions many years
back with an old publishing colleague, the concept of focusing on the
sheer beauty of these songs by having them interpreted by a group of
amazing artists with stunning voices, was a must-do project. Fast
forward fifteen years later, we were thrilled with the passion and
enthusiasm these artists showed when we approached them with the idea,
which you can hear in their performances. Truly a musical celebration.”
Ik
kan de woorden van de Amerikaanse muzikant en producer alleen maar
onderschrijven. Het album opent prachtig met de titeltrack van het trio
Joseph, van wie ik nog een album op de stapel heb liggen. Dat album moet
ik maar eens snel gaan beluisteren, want de zang van de dames van
Joseph is goed voor kippenvel.
Het
wordt prachtig gevolgd door mijn oude held Aimee Mann, die het ook nog
eens prachtig gearrangeerde Hold On vol doorleving vertolkt. Jonge held
Phoebe Bridgers volgt en laat in het met heel veel gevoel vertolkte
Georgia Lee horen hoe ze is gegroeid als zangeres de afgelopen twee
jaar. Voor
zang met gevoel ben je ook aan het juiste adres bij Allison Moorer en
Shelby Lynne, die Ol ’55 voorzien van flink wat melancholie en passie en
tekenen voor een van de onbetwiste hoogtepunten op het album.
Het
zijn niet alleen maar grote of de verwachte namen die een topprestatie
leveren op Come On Up To The House. Angie McMahon, die dit jaar
debuteerde zorgt voor kippenvel met haar ingetogen vertolking van Take
It with Me, terwijl de alweer wat vergeten Corinne Bailey Rae een zwoele
en meeslepende versie van Jersey Girl neerzet.
Dat
grootheden als Patty Griffin, Rosanne Cash en Iris Dement uit de voeten
kunnen met de songs van Tom Waits wekt geen verbazing, maar ook in deze
gevallen is het resultaat wonderschoon.
De
mij onbekende Kat Edmonson levert een mysterieuze folk-noir versie van
You Can Never Hold Back Spring af, terwijl Courtney Marie Andrews nog
maar eens laat horen dat ze tot de betere countryzangeressen van het
moment behoort. De afsluiter is voor de mij onbekende The Wild Reeds die
met Tom Traubert’s Blues aan de slag mogen en er een totaal andere song
van maken, die rauwheid vervangt door bijna pastorale klanken.
Het
knappe is dat alle zangeressen op Come On Up To The House hun eigen
geluid weten te behouden en opereren in hun vertrouwde genre, maar ook
een consistent klinkend album afleveren dat met veel liefde voor het
werk van de oude meester Tom Waits is gemaakt, maar ook ruimte biedt aan
de creativiteit van een aantal geweldige zangeressen. Het levert een
“tribute album” op dat ik nog wel met enige regelmaat uit de kast zal
trekken en dat meer dan eens in de categorie wonderschoon valt.
Erwin Zijleman
Je kunt Come On Up To The House hier beluisteren en kopen:
https://dualtone.bandcamp.com/album/come-on-up-to-the-house-women-sing-waits
of luister naar onze Spotify Playlist en ontdek waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment