Over de
beperkte productiviteit van Gillian Welch is de afgelopen jaren al meer
dan genoeg geschreven en teveel gespeculeerd, dus ik hou me bij de
feiten.
Nadat de
singer-songwriter uit New York tussen 1996 en 2003 vier platen had
uitgebracht, was het meer dan acht jaar stil en ook sinds de release van
The Harrow & The Harvest in 2011 zijn al weer ruim vijf jaar
verstreken.
Sindsdien
moeten we blij zijn met een enkele bijdrage aan een soundtrack, een
tribute plaat of een plaat van Dave Rawlings Machine en dat is te weinig
voor een muzikant van het kaliber van Gillian Welch.
Gelukkig is
het wel zo dat alles waar Gillian Welch haar naam aan verbindt van een
ontzettend hoog niveau is. Zo zijn Revival uit 1996, Hell Among The
Yearlings uit 1998, Time (The Revelator) uit 2001, Soul Journey uit 2003
en het al eerder genoemde The Harrow & The Harvest stuk voor stuk
platen om te koesteren. Het zijn bovendien baanbrekende platen, die de
interesse voor stokoude Amerikaanse folk muziek hebben aangewakkerd en
bovendien op geheel eigen wijze voortborduren op deze stokoude
Amerikaanse folk.
Het is
moeilijk te geloven dat Revival al weer twintig jaar oud is, maar
gelukkig wordt de verjaardag van deze inmiddels tot een klassieker
uitgegroeide plaat in stijl gevierd. Met Boots No 1: The Official
Revival Bootleg hebben we er immers opeens twee cd’s met Gillian Welch
bij, al is het helaas geen muziek van recente datum.
Zoals de
titel al doet vermoeden bevat Boots No 1: The Official Revival Bootleg
materiaal dat stamt uit de periode waarin het debuut van Gillian Welch
werd opgenomen. De 21 songs op de plaat zijn goed voor vijf kwartier
muziek en laten alternatieve versies van songs die terecht kwamen op
Revival, demo’s en outtakes horen. Het
is oneerbiedig gezegd dus niet veel meer dan een verzameling restjes,
maar Boots No 1: The Official Revival Bootleg laat horen dat ook een
verzameling restjes een grootse plaat op kan leveren.
Boots No. 1
ligt grotendeels in het verlengde van de muziek die Gillian Welch op
haar debuut liet horen, maar laat ook horen dat ze net zo makkelijk had
kunnen kiezen voor andere wegen, bijvoorbeeld wanneer de elektrische
gitaar uit de kast wordt gehaald voor een portie rock ’n roll.
Ook op Boots
No. 1 staan de mooie stemmen van Dave Rawlings en met name Gillian
Welch centraal, hoor je hun trefzekere en veelzijdige gitaarspel en hoor
je boven alles steeds weer songs die iets met je doen. En ook voor het
opnemen van dit materiaal kon natuurlijk een beroep worden gedaan op
topkrachten als Jim Keltner, Greg Leisz en producer T-Bone Burnett en
ook dat helpt.
Gillian
Welch mag niet heel productief zijn, maar alles dat ze maakt is
prachtig, ook als het gaat om een verzameling restjes van de plank.
Kortom, een plaat om heel blij mee te zijn.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Dry Town':
https://www.youtube.com/watch?v=vqqKzL_3NEo
No comments:
Post a Comment