Wendy
McNeill is een van oorsprong Canadese singer-songwriter, die na een
verblijf in Zweden inmiddels vanuit Spanje opereert. De afgelopen twaalf
jaar maakte ze een aantal door de critici bejubelde, maar uiteindelijk
helaas nauwelijks opgepikte, platen.
Zelf
was ik een jaar of zes geleden zeer te spreken over het eigenzinnige A
Dreamer's Guide To Hardcore Living, maar vervolgens ben ook ik Wendy
McNeill weer uit het oog verloren. Zonder het enthousiasme van de
Nederlandse promotor, had ik de nieuwe cd van Wendy McNeill
waarschijnlijk gemist, want de deze week verschenen nieuwe plaat van
Wendy McNeill krijgt weer veel te weinig aandacht. One Coulour More had ik echter niet graag gemist, want wat is dit een fascinerende plaat.
Iedereen
die de muziek van Wendy McNeill kent weet dat de Canadese muzikante zich
tot dusver bij voorkeur bedient van de kleur zwart, waardoor het hokje
folk-noir tot dusver uitstekend bij haar past. Ook
One Colour More bevat vooral donker getinte tracks, maar de nieuwe
plaat van Wendy McNeill is net wat veelkleuriger dan zijn voorgangers.
Op haar nieuwe plaat maakt Wendy McNeill muziek die in het bredere hokje
folk past, waarbij folk-noir en licht theatrale folk dit keer de
boventoon voeren.
Op
One Colour More is Wendy McNeill weer een meester in het opbouwen van
de spanning in haar songs. Een song die ingetogen begint kan eindigen
met zwaar aangezette en zelfs wat dramatische klanken en bij Wendy
McNeill klinkt het eigenlijk nooit gekunsteld, wat bijzonder is. Bij
beluistering van One Colour More moest ik vaak denken aan het oude werk
van Sinéad O’Connor (de zang, de dynamiek, het drama), maar One Colour
More heeft ook iets van Kate Bush (het experimentele en expressieve),
van Scandinavische ijsprinsessen (het mystieke en onderkoelde) en zeker
ook van de eveneens wat minder bekende Nina Nastasia.
Indringende
zang en donkere akoestische gitaar klanken (het lijkt soms wel een bas)
vormen de basis van de meeste songs op One Colour More, maar hier en
daar heeft de Zweedse producer Christoffer Lundqvist de plaat met
bijzondere instrumenten voorzien van een voller geluid, geeft Wendy
McNeill de songs met haar eigen accordeonspel meer kleur of wordt bijna
dreigende percussie ingezet.
In
muzikaal en vocaal opzicht is het allemaal prachtig, waarbij het
overigens opvalt hoe zeer Wendy McNeill zich heeft laten inspireren door
de Europese muzikale tradities, bijvoorbeeld door met een heuse Franse
chanson op de proppen te komen. Maar ook in tekstueel opzicht is de
nieuwe plaat van Wendy McNeill de moeite waard. One Colour More is een
conceptplaat over immigratie die met grote regelmaat bijzonder fraaie
verhalen vertelt. Het zijn verhalen die Wendy McNeill beeldend en
bijna poëtisch verteld, wat haar muziek een geheel eigen geluid geeft. Het geeft de muziek van Wendy McNeill nog wat meer zeggingskracht en dynamiek.
In een
tijd waarin muziek steeds weer een digitaal consumptiemiddel lijkt te
worden, weet Wendy McNeill zich ook nog eens te onderscheiden met de
wijze waarop ze One Colour More heeft verpakt. De verpakking van de cd
is zwaar uitgevoerd en het lijvige boekwerk bij de cd staat vol
relevante achtergrondinformatie, wat beluistering van de plaat extra
leuk maakt.
Het had
heel wat voeten in de aarde voordat Wendy McNeill deze plaat via
crowdfunding gefinancierd kreeg, maar het is iedere geïnvesteerde cent
waard geweest. Wat een prachtplaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'In Boca Al Lupa':
https://www.youtube.com/watch?v=pRSjyeogm5U
No comments:
Post a Comment