Achter Banks
gaat de Amerikaanse singer-songwriter Jillian Banks schuil. Van de uit
Los Angeles afkomstige Banks, die vorig jaar al eens werd omschreven als
de missing link tussen Fiona Apple en Massive Attack, wordt al maanden
heel veel verwacht, wat de verwachtingen met betrekking tot haar
debuutplaat Goddess flink heeft opgeschroefd.
Ook mijn
verwachtingen met betrekking tot dit debuut waren bijzonder hoog. Aan de
hoogtijdagen van Massive Attack bewaar ik immers goede herinneringen en
Fiona Apple schaar ik onder mijn favorieten c.q. muzikale helden.
Mede
hierdoor viel Goddess in eerste instantie toch wat tegen. Ik hoor op het
debuut van Jillian Banks inderdaad wel wat van Massive Attack, maar
weinig tot niets van Fiona Apple.
Nadat ik me
eenmaal over deze teleurstelling heen had gezet, begon het debuut van
Banks echter toch wel te groeien en inmiddels heb ik wel wat met deze
plaat. Denk op zoek naar vergelijkingsmateriaal niet langer aan Massive
Attack en zeker niet aan Fiona Apple, maar denk aan platen van veel
recentere datum en met name aan die van Lorde en London Grammar. Ook dit
is overigens vergelijkingsmateriaal dat niet oneindig mee gaat, want
Jillian Banks heeft ondanks haar leeftijd (ze is pas 26) en haar
debuterende status een opvallend eigen geluid gecreëerd.
Het is een
geluid dat wordt bepaald door donkere en soms bijna beklemmende
elektronische klankentapijten (deels afkomstig van Sohn), door
tegendraadse ritmes en door een stem die heel veel kanten op kan.
De stem van
Jillian Banks is absoluut een van de meest bijzondere ingrediënten op
Goddess. Banks kan net zo vervreemdend klinken als Lorde, maar kan ook
imponeren met een soulvolle strot of beangstigen met een stem als een
misthoorn.
De
veelzijdigheid van de stem van Jillian Banks en haar constante schakelen
tussen zwoel verleiden en stevig uithalen voorzien Goddess van veel
dynamiek. Het is dynamiek die weer prachtig contrasteert met de wat
onderkoelde en vaak lome instrumentatie op de plaat. Het is overigens
een instrumentatie die voornamelijk de lagere noten op het keyboard
gebruikt (heb ik toch nog een overeenkomst met de muziek van Fiona Apple
gevonden).
Goddess valt
op door betoverend mooie, maar ook vaak wat beklemmende of op zijn
minst donkere klanken. Het zijn klanken die eindeloos uit lijken te
waaien, maar Banks houdt haar songs in het gareel door gebruik te maken
van sturende of juist alle kanten op schietende ritmes.
Door het
bijzondere elektronische klankentapijt en de veelzijdige stem van
Jillian Banks weet Banks zich op haar debuut met gemak te onderscheiden
van haar in het R&B segment opererende soortgenoten en slaat ze, net
als Lorde, een brug naar de muziekliefhebber die van wat meer muzikale
uitdagingen houdt.
Zelf koester
ik het debuut van Banks inmiddels en is het, zeker als de zon onder is,
een uiterst sfeervol einde van de dag. De verwachtingen waren zoals
gezegd (te) hooggespannen, maar wat mij betreft maakt Banks ze nog waar
ook.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Goddess':
https://www.youtube.com/watch?v=S98Q11zhS-g
No comments:
Post a Comment