In de categorie minder bekend talent in het rootssegment deze week aandacht voor Jane Kramer. Jane Kramer
komt oorspronkelijk uit North Carolina, maar opereert inmiddels al weer
een tijdje vanuit het hippe Portland, Oregon. Dat is de thuisbasis van
heel wat gerenommeerde indie bands, maar de stad in het noordoosten van
de Verenigde Staten draagt ook Amerikaanse rootsmuzikanten een warm hart
toe.
Jane Kramer
timmert in de Verenigde Staten al een tijdje stevig aan de weg, zeker
nadat ze door niemand minder dan Melissa Ferrick was opgepikt, maar met
de hernieuwde release van haar debuut Break & Bloom moet de ster van
Jane Kramer ook hier gaan stralen.
Break &
Bloom is een opvallend veelzijdig debuut. De plaat opent bijzonder jazzy
en doet door de jazzy accenten, maar vooral door de stem van Jane
Kramer, onmiddellijk aan Norah Jones denken. Net als je je begint af te
vragen of we behoefte hebben aan een tweede Norah Jones verruilt Jane
Kramer de jazz voor folk en country en sluipt een aangename snik in haar
stem.
De
associatie met Norah Jones is vrijwel onmiddellijk verdwenen en maakt
plaats voor de associatie met de stem van Natalie Merchant. Dit is een
associatie die wat langer stand houdt, maar over het algemeen laat Jane
Kramer op Break & Bloom toch een duidelijk eigen stemgeluid horen.
Het is
direct ook een van de sterkste wapens van de Amerikaanse
singer-songwriter. Jane Kramer heeft een stem die in meerdere genres en
in songs met uiteenlopende emoties uit de voeten kan en hier maakt ze op
Break & Bloom dankbaar gebruik van.
Op basis van
de bijzonder fraaie openingstrack stop je Jane Kramer absoluut in het
hokje Amerikaanse rootsmuziek, maar wanneer ze in de tweede track Tori
Amos naar de kroon steekt (inclusief uitbarsting) begin je toch weer te
twijfelen. De liefhebbers van beide genres (en hier reken ik mezelf
zeker toe) zitten inmiddels op het puntje van hun stoel. De liefhebbers
van Amerikaanse rootsmuziek zijn waarschijnlijk nog wat afwachtend, maar
zullen absoluut vallen voor het fraaie debuut van Jane Kramer.
Op de rest
van Break & Bloom overheersen immers de tracks die uitstekend in het
hokje Amerikaanse rootsmuziek passen. Deze zijn zo nu en dan behoorlijk
traditioneel, maar ook dat blijkt uitstekend te passen bij de
bijzondere stem van Jane Kramer.
Jane Kramer
omringt zich op Break & Bloom met een aantal prima muzikanten, wat
haar muziek nog meer kleur en zeggingskracht geeft. Dat hoor je in de
uiterst sober ingekleurde songs, waarin vaak de viool de hoofdrol
opeist, maar ook als Jane Kramer kiest voor een wat vollere
instrumentatie, met bijvoorbeeld prachtige melancholische blazers, zijn
muziek en vocalen in balans.
Door de
vocale kwaliteiten van Jane Kramer is Break & Bloom een plaat die
onmiddellijk de aandacht opeist en de plaat houdt deze aandacht ook vast
wanneer de songs blijken te groeien en Jane Kramer ook in tekstueel
opzicht bijzonder vaardig blijkt. Al met al een bijzonder veelbelovend
debuut van een jonge Amerikaanse singer-songwriter, die zich met een
beetje geluk zomaar tussen de groten in het genre kan spelen.
Erwin Zijleman
Break
& Bloom van Jane Kramer ligt nog niet in Nederland in de winkel,
maar kan wel worden verkregen via het onvolprezen cdbaby (http://www.cdbaby.com/cd/janekramer).
No comments:
Post a Comment