Mirel Wagner
werd geboren in Ethiopië, maar groeide op in Finland. Twee jaar geleden
bracht ze haar debuut uit, wat lovende recensies en een platencontract
bij het roemruchte Sub Pop label opleverde.
Haar tweede
plaat, When The Cellar Children See The Light Of Day, zal hierdoor wat
meer aandacht krijgen dan het debuut en dit is volkomen terecht. When
The Cellar Children See The Light Of Day is immers een bijzonder
imponerende plaat, die met minimale middelen een maximaal effect weet te
sorteren.
Op basis van
de Afrikaanse afkomst van Mirel Wagner en het feit dat ze op haar
tweede plaat werkt met de Finse producer Sasu Ripatti (die tot dusver
vooral elektronische muziek heeft geproduceerd) had ik een totaal andere
plaat verwacht dan When The Cellar Children See The Light Of Day is. Mirel
Wagner maakt immers uiterst ingetogen muziek die voor 99% bestaat uit
spaarzame gitaarklanken en haar stem. Het gitaarspel is over het
algemeen akoestisch en beperkt zich tot een handvol akkoorden. Dit
sobere gitaarspel wordt gecombineerd met de bijzondere vocalen van Mirel
Wagner die haar teksten meer voordraagt dan zingt.
Deze teksten
verdienen overigens ook de nodige aandacht, want ze zijn vrijwel zonder
uitzondering gitzwart, maar ook poëtisch. Op basis van de voordracht
van Mirel Wagner en het niveau van haar teksten dringt de vergelijking
met groten als Patti Smith en Leonard Cohen zich op, maar de donkere
klanken van de in Finland opgegroeide Ethiopische zangeres roepen ook
associaties op met de muziek van Nick Cave en de minstens even donkere
klanken van Chelsea Wolfe (op met name haar akoestische cd).
Incidenteel
wordt de muziek van Mirel Wagner net wat meer ingekleurd met cello en
piano, maar het blijft altijd bijzonder sober. Het is knap als je als
singer-songwriter met zulke bescheiden middelen de aandacht weet vast te
houden, maar Mirel Wagner doet nog veel meer dan dat. Als
je ervoor in de stemming bent en met aandacht naar When The Cellar
Children See The Light Of Day kunt luisteren is het een plaat die je
genadeloos bij de strot grijpt.
Mirel
Wagner gebruikt maar een paar gitaarakkoorden, maar het is genoeg om
haar sobere songs mooi in te kleuren. Haar indringende voordracht, haar
mooie donkere stem, de aardedonkere teksten en de wat desolate sfeer op
de plaat doen de rest.
Ik moet
eerlijk toegeven dat ik het bij eerste beluistering wel erg sober en
donker vond, maar als Mirel Wagner je eenmaal te pakken heeft met haar
bezwerende muziek laat ze niet meer los. Inmiddels
hou ik zielsveel van de eenvoudige maar o zo trefzekere songs op When
The Cellar Children See The Light Of Day en hoor ik, hoewel er niet zo
gek veel te horen valt, toch steeds weer wat nieuws in de bijzondere
songs van Mirel Wagner.
When The
Cellar Children See The Light Of Day is geen plaat die je ergens op de
achtergrond moet horen, het is evenmin een plaat die je moet beluisteren
wanneer je een roze bril op hebt. Zet de plaat op wanneer de zon onder
is en het huis stil en When The Cellar Children See The Light Of Day
komt keihard aan. Als een mokerslag durf ik wel te zeggen.
Het debuut
van Mirel Wagner is me twee jaar geleden ontgaan, maar deze tweede
plaat koester ik inmiddels als één van de bijzonderste platen van het
moment. Wat een indrukwekkende plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Oak tree':
https://www.youtube.com/watch?v=b9cmrU7xH5M
No comments:
Post a Comment