De
gelegenheidsband L’Épée met onder andere The Limiñanas in de gelederen
bezweert en verwondert met een buitengewoon fascinerende mix van
invloeden en genres.
Shadow
People van de Franse band The Limiñanas was voor mij de grote
verrassing van 2018. Sindsdien heb ik ook de rest van het bijzondere
oeuvre van de band ontdekt en aan dit oeuvre kan nu het debuut van
L’Épée worden toegevoegd. In de gelegenheidsband, die verder bestaat uit
producer Anton Newcombe en actrice Emmanuelle Seigner, spelen Marie en
Lionel Limiñana wat mij betreft immers de hoofdrol. L’Épée tekent op
Diabolique voor een fascinerende mix van garagerock, psychedelica,
shoegaze, filmmuziek, Krautrock en nog veel meer. Het is niet zo gek ver
verwijderd van de muziek van The Limiñanas, maar voegt ook weer een
bijzondere dimensie toe. Het levert een even fascinerend als heerlijk
album op.
Het
Franse duo The Limiñanas haalde met het weergaloze Shadow People de
hoogste regionen van mijn jaarlijstje over 2018. Shadow People was mijn
eerste kennismaking met de muziek van Marie en Lionel Limiñana en
smaakte naar veel en veel meer.
Dat
meer kwam vorig jaar in de vorm van de verzameling restjes I've Got
Trouble in Mind, Vol. 2 en inmiddels heb ik ook de rest van het
bijzondere oeuvre van The Limiñanas ontdekt.
Dit
jaar hoopte ik op een nieuw album van het duo uit het Franse Perpignan,
maar in plaats van een nieuw album van The Limiñanas, krijgen we een
album van de gelegenheidsband L’Épée voorgeschoteld.
L’Épée
is een samenwerkingsproject van Marie en Lionel Limiñana en de Franse
actrice en zangeres Emmanuelle Seigner (die overigens ook te horen was
op Shadow People), waarna de van The Brian Jonestown Massacre en zijn
samenwerking met Tess Parks bekende Anton Newcombe aanschoof als
producer.
The
Limiñanas staan al bekend om hun bonte mix aan invloeden en genres,
maar de samenwerking met Emmanuelle Seigner en Anton Newcombe voegt nog
wat dimensies toe aan het al zo unieke geluid van het tweetal, dat in de
publiciteit rond het debuut van L’Épée helaas wat in de schaduw staat
van de rockster en de actrice.
The
Limiñanas waren al niet vies van invloeden uit de Franse filmmuziek en
deze hebben op Diabolique van L’Épée aan terrein gewonnen. Zeker wanneer
Emmanuelle Seigner haar teksten op even wulpse als onderkoelde wijze
voordraagt, waan je je op de set van een duistere Franse film, maar ook
de andere tracks op het album hebben een beeldend en benevelend
karakter.
The
Limiñanas zijn met hun muziek schatplichtig aan zowel The Velvet
Underground als Serge Gainsbourg en invloeden van beiden zijn goed te
horen op Diabolique. Het wordt gecombineerd met de ook op de albums van
The Limiñanas hoorbare invloeden uit de garagerock, de shoegaze en de
psychedelica. L’Épée voegt vervolgens nog wat invloeden uit onder andere
de filmmuziek (zowel Frans, Italiaans als Amerikaans), de elektronica,
de Krautrock en de 60s pop toe aan het al zo bonte palet.
De
veelheid aan invloeden en intensiteit van de muziek zou bij de meeste
bands zonder enige twijfel te veel van het goede zijn, maar wanneer
Marie en Lionel Limiñana aan het roer staan is het genieten, terwijl
Anton Newcombe het lo-fi achtige geluid van The Limiñanas net wat heeft
opgepoetst.
Diabolique
is over de hele linie niet zo heel ver verwijderd van de muziek die
Marie en Lionel Limiñana samen maken, maar voegt door de bijzondere
accenten en de bijdragen van Emmanuelle Seigner en Anton Newcombe ook
wat toe. Ik heb The Limiñanas na het fantastische Shadow People heel
hoog zitten, maar ook het debuut van de gelegenheidsband L’Épée smaakt
weer naar veel meer.
Erwin Zijleman
Luister naar onze Spotify Playlist en ontdek waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment