De
vijver met jonge vrouwelijke singer-songwriters in het countrypop
segment zit momenteel overvol, maar Lauren Jenkins zou ik er zeker
uitvissen
Rootspuristen
halen hun neus er voor op, maar persoonlijk hou ik wel van veel albums
die in het hokje countrypop passen. In dit hokje behoort nieuwkomer
Lauren Jenkins direct tot de uitblinkers met prima songs, een
aanstekelijk geluid met voldoende twang en vooral met een heerlijke
stem, die goed uit de voeten kan in de country, maar ook zwoel en jazzy
kan klinken. Gelouterde producers en topmuzikanten zorgen voor het mooie
geluid, maar het is Lauren Jenkins zelf die deze plaat een flink stuk
de hoogte in stuwt met een stem die van ieder popliedjes een goed
popliedje kan maken en ook nog eens de rootsmuziek trouw blijft.
Ik
werd vorige week toch wel wat teleurgesteld door Girl, het nieuwe album
van Maren Morris. Na het geweldige Hero uit 2016 stelde Maren Morris
vorige week teleur met nogal zouteloze countrypop, die net wat te vaak
flirtte met eendimensionale pop.
Heel
lang hoeven we er gelukkig niet over te treuren, want de vijver met
jonge countrypop zangeressen zit momenteel overvol. Het grootste nieuwe
talent dat we er op het moment uit kunnen vissen is zonder enige twijfel
Lauren Jenkins.
De
jonge singer-songwriter, die ruim 27 jaar werd geboren in Arlington,
Texas, verkent net als onder andere Maren Moris de grens tussen
Amerikaanse rootsmuziek en radiovriendelijke popmuziek, maar blijft op
haar debuut No Saint constant aan de goede kant van de streep.
Luister
naar No Saint en je hoort vrijwel onmiddellijk wat het sterkste wapen
van Lauren Jenkins is. De jonge Amerikaanse zangeres beschikt over een
warme en licht hese stem, die is gemaakt voor zwoele countrypop. Het
wordt nog wat zwoeler door het heerlijke Zuidelijke accent van Lauren
Jenkins, die geen geheim maakt van haar afkomst (al groeide ze op in
North Carolina).
De
stem van Lauren Jenkins, die haar tijd momenteel verdeelt tussen
Nashville, New York en North Carolina, kan klinken als die van een
typische countryzangeres, maar ze kan ook opschuiven richting een meer
jazzy geluid, dat ook in vocaal opzicht wel wat doet denken aan Norah
Jones.
Het
zorgt voor een in vocaal opzicht veelkleurig debuut en dat is het ook
in muzikaal opzicht. Lauren Jenkins kan uit de voeten in meer
traditionele countrysongs met hier en daar wat stevigere gitaren, maar
ze kan ook opschuiven richting zich langzaam voortslepende ballads,
waarin haar stem zwoeler en gevoeliger klinkt.
Vrijwel
alles dat Lauren Jenkins op No Saint doet is goed, wat knap is voor een
debuterend singer-songwriter. Toeval is het niet, want er is flink
geïnvesteerd in het debuut van Lauren Jenkins. Voor No Saint kon een
beroep worden gedaan op een leger aan gastmuzikanten en op meerdere
gelouterde producers uit Nashville. Dat is te horen, want de plaat
klinkt geweldig en overtuigt makkelijk, welke kant Lauren Jenkins ook
opschiet op haar debuut.
Het
is uiteindelijk vooral de verdienste van de jonge Amerikaanse zelf,
want ze schreef mee aan alle songs op de plaat en drukt met haar
bijzondere stem een stempel op alle songs. Rootspuristen zullen het
waarschijnlijk wat te glad en te poppy vinden, maar voor
rootsliefhebbers die niet bang zijn voor een beetje pop is het smullen.
No Saint is ook nog eens een groeiplaat, want de aangename countrypop
songs met hier en daar flink wat twang, worden bij herhaalde
beluistering alleen maar lekkerder en onweerstaanbaarder.
Een
plaat van het niveau van No Saint had ik vorige week verwacht van de in
2016 de hemel in geprezen Maren Morris, maar de debuterende Lauren
Jenkins heeft hem gemaakt. Zeker in de gaten houden deze dame, want met
een debuut als No Saint op zak en een stem die alles doet smelten, kan
Lauren Jenkins wel eens heel groot gaan worden.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment