Luister naar
Goon van Tobias Jesso Jr. en je waant je onmiddellijk in de jaren 70.
Nu is popmuziek uit de jaren 70 op het moment een bijzonder populaire
inspiratiebron, maar zo duidelijk als op het debuut van Tobias Jesso Jr.
hoor je het maar zelden.
Luister naar
Goon van Tobias Jesso Jr. en je hoort flarden van de beste platen van
Elton John, Paul McCartney, Randy Newman, Harry Nilsson, Billy Joel,
John Lennon en, vooruit, Gilbert O'Sullivan.
Tobias Jesso
Jr. bouwt zijn songs op rond zijn tijdloos klinkende pianospel en
beschikt over een stem die heel veel kanten op kan.
Goon opent
direct met een hopeloos verslavend popliedje. Het is een popliedje dat
is gebouwd rond een paar eenvoudige maar ook betoverende pianoakkoorden,
waarna de dromerige vocalen van Tobias Jesso Jr. en wat strijkers op de
achtergrond de rest doen.
Goon bevat
een flink aantal van dit soort tijdloze popliedjes, maar Tobias Jesso
Jr. kan op Goon meerdere kanten op. Hij beschikt over een stem die raakt
aan die van alle hierboven genoemde inspiratiebronnen, maar ook in
muzikaal opzicht is Goon een veelzijdige plaat. Dat ligt niet direct aan
het instrumentarium, waarin altijd de piano centraal staat (al zijn er
op de achtergrond altijd wel wat andere instrumenten en grijpt Tobias
Jesso Jr. ook een keer naar de akoestische gitaar), maar wel aan het
vermogen van de Canadese singer-songwriter om schaamteloos aanstekelijke
popliedjes af te wisselen met songs die wat lastiger te doorgronden
zijn.
Direct bij
eerste beluistering van Goon van Tobias Jesso Jr. had ik het idee dat ik
naar een klassieker aan het luisteren was. Dat heeft aan de ene kant te
maken met de duidelijk herkenbare inspiratiebronnen van de Canadees en
zijn vermogen om volstrekt tijdloze popliedjes te schrijven, maar voor
het maken van een klassieker is meer nodig.
Dat meer zit
op het debuut van Tobias Jesso Jr. vooral in de emotie die de Canadees
in zijn songs legt. Tobias Jesso Jr. is in de liefde zo te horen al in
heel wat diepe dalen beland en maakt van zijn hart geen moordkuil.
Vrijwel alle songs op de plaat gaan over de liefde en dan met name over
de schaduwzijde van de liefde. Dat is al decennia lang een uitstekende
voedingsbodem voor memorabele songs, maar lang niet iedereen is in staat
om zoveel emotie of zelfs leed in zijn of haar songs te leggen als
Tobias Jesso Jr. doet op Goon.
Goon is een
plaat waar de ellende van af druipt, maar het is ook een plaat van een
bijna ongekende schoonheid. Tobias Jesso Jr. grossiert op Goon in songs
die je na één keer horen nooit meer wilt vergeten. Het zijn songs die
door alle emotie diep onder de huid kruipen, maar het zijn songs met zo
schaamteloos aanstekelijke akkoorden dat je ze na één keer horen
meefluit, of je dit nu wilt of niet.
Voor Goon
werd een beroep gedaan op meerdere producers, van wie Ariel Rechtshaid
(Vampire Weekend, Haim) en Black Keys drummer Patrick Carney de
bekendste zijn. Goon is desondanks een consistent klinkende plaat en het
is een plaat die net zo goed door Bernie Taupin of George Martin
geproduceerd zou kunnen zijn.
Goon komt
echter het best tot zijn recht wanneer je niet steeds op zoek gaat naar
vergelijkingsmateriaal uit een ver verleden. Dan hoor je immers pas hoe
mooi de popliedjes van Tobias Jesso Jr. zijn en hoeveel gevoel hij in
zijn songs legt. Goon klinkt uiteindelijk niet als een klassieker, maar
is er ook een. 2015 is tot dusver een prima muziekjaar, maar deze plaat
steekt er vooralsnog een flink stuk bovenuit.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'How Could You Babe':
https://www.youtube.com/watch?v=uu1Ko02P7vk
of kopen op Bol.Com
No comments:
Post a Comment