De meest succesvolle indiefolk wordt momenteel in Los Angeles gemaakt, maar qua schoonheid kunnen ze er in Australië ook wat van. De uit Melbourne afkomstige muzikante Tori Zietsch heeft als Maple Glider met I Get Into Trouble een album van een bijzondere schoonheid gemaakt. Het album borduurt voort op het debuutalbum van de Australische muzikante, maar laat ook op alle fronten groei horen. De songs zijn persoonlijk en indringend en de muziek klinkt prachtig, maar het is vooral de prachtige stem van Tori Zietsch die voor kippenvel zorgt. Ik kom I Get Into Trouble van Maple Glider maar in weinig jaarlijstjes tegen, maar het album hoort hier zeker in thuis.
Maple Glider, een project van de Australische muzikante Tori Zietsch, leverde in de zomer van 2021 met To Enjoy Is The Only Thing een zeer overtuigend debuutalbum af. Het is een album dat lang niet zo veel aandacht kreeg als de albums van de Britse en Amerikaanse muzikanten die actief zijn in de indiepop, indierock en met name de indiefolk, maar het eerste album van Maple Glider deed er zeker niet voor onder en was in vocaal opzicht de meeste albums in het genre de baas.
Op de cover van haar debuutalbum slingerde Tori Zietsch speels aan een boom. Op de cover van haar tweede album staat ze voor een struikgewas in een outfit die ik persoonlijk als wat ordinair zou bestempelen. De wat foute cover is maar een heel klein smetje, maar het was kennelijk genoeg om I Get Into Trouble net buiten mijn selectie te laten vallen medio oktober. Het is onrecht dat ik gelukkig nog voor het einde van het jaar recht kan zetten, want het tweede album van Maple Glider is buiten de cover nog een flink stuk beter dan het debuutalbum van de muzikante uit Melbourne.
Op To Enjoy is The Only Thing verwerkte Tori Zietsch haar streng christelijke opvoeding en sleepte ze er nog wat liefdeszeer bij. Het zijn twee thema’s die ook centraal staan op I Get Into Trouble, want met name de trauma’s uit haar jeugd hebben er stevig ingehakt bij de Australische muzikante. Het zorgt er voor dat ze haar songs met veel gevoel vertolkt, wat de impact van deze songs vergroot.
Het debuutalbum van Maple Glider bevatte vooral folky songs, met hier en daar hele voorzichtige uitstapjes richting indiepop en indierock. Het is een genre dat uitstekend past bij de bijzonder mooie stem van Tori Zietsch, die over het algemeen zacht, maar desondanks met veel variatie zingt. Het was met name de mooie zang die het debuutalbum van Maple Glider boven het maaiveld uit tilde en die zang maakt ook van I Get Into Trouble een onderscheidend album.
Ook op het tweede album kiest de Australische muzikante vooral voor folky songs, met hier en daar een subtiele indiepop twist. In muzikaal opzicht klinkt het tweede album van Maple Glider nog wat mooier dan het debuutalbum en ook de zang vind ik nog mooier dan op het debuutalbum. Tori Zietsch zingt op I Get Into Trouble met nog wat meer expressie en gevoel, waardoor de zware thematiek van het album nog wat indringender aan de oppervlakte komt.
Ik schaam me diep dat ik het album in eerste instantie aan de kant schoof vanwege de cover, want Maple Glider heeft met I Get Into Trouble een intiem en intens album van een bijzondere schoonheid gemaakt. Het is een album dat zoals gezegd in muzikaal en vocaal opzicht nog net wat meer indruk maakt dan zijn voorganger, maar dat doet Tori Zietsch ook met haar songs, die in tekstueel opzicht een verpletterende indruk maken, maar die ook vrijwel zonder uitzondering direct memorabel zijn.
Het tweede album van Maple Glider is helaas wat ondergesneeuwd in een extreem drukke release maand, maar het album heeft toch nog flink wat recensies gekregen, die vrijwel zonder uitzondering, extreem positief zijn. Het zijn recensies waar ik me volledig in kan vinden, want op I Get Into Trouble van Maple Glider klopt eigenlijk alles, buiten de cover misschien, al begin ik de boodschap hiervan inmiddels ook te begrijpen. Verpletterend album.
Erwin Zijleman
https://mapleglider.bandcamp.com/album/i-get-into-trouble-lp-2023
No comments:
Post a Comment