Emma
Swift imponeert op haar debuutalbum Blonde On The Tracks met haar
eigenzinnige en bijzonder mooie en overtuigende vertolkingen van een
aantal prachtsongs van Bob Dylan.Af en toe waagt een
muzikant zich aan het vertolken van een song van Bob Dylan en het is
lang niet altijd een succes. Albums met uitsluitend songs van Bob Dylan
zijn schaarser en maar zelden de moeite waard (Bryan Ferry en Jerry
Garcia maakten een mooie). Dat Emma Swift als debuterend muzikante zich
aan een album met uitsluitend Bob Dylan covers waagt is moedig te
noemen, maar het resultaat overtreft alle verwachtingen. De
instrumentatie op het album is prachtig, maar het zijn de stem van Emma
Swift en haar overtuigende voordracht die van Blonde On The Tracks zo’n
indrukwekkend album maken. Het is een album dat je drie kwartier op het
puntje van je stoel houdt.
Je moet het maar durven om een album
op te nemen met uitsluitend songs van Bob Dylan. De Australische
singer-songwriter Emma Swift durft het en het resultaat is verrassend
goed. Blonde On The Tracks is
de goed gekozen titel van het album van de van oorsprong Australische,
maar inmiddels al een aantal jaren in Nashville, Tennessee, woonachtige
Emma Swift.
Ze
woont daar samen met de Britse muzikant Robyn Hitchcock, een
gerenommeerd muzikant die ooit aan de basis stond van de band The Soft
Boys en op Blonde On The Tracks een deel van het gitaarwerk voor zijn
rekening neemt. De van Wilco bekende Patrick Sansone voegt naast
gitaarpartijen ook nog keyboards toe aan het mooie geluid op het album
van Emma Swift, terwijl een gelouterde ritmesectie uit Nashville en een
getalenteerde pedal steel speler uit de hoofdstad van de countrymuziek
de band van de Australische singer-songwriter completeren.
Blonde
On Blonde en Blood On The Tracks dragen allebei twee tracks aan voor
het album en zijn hiermee hofleverancier van Blonde On The Tracks van
Emma Swift. Van Blonde On Blonde covert Emma Swift One Of Us Must Know
(Sooner Or Later) en Sad Eyed Lady Of The Lowlands; songs die je nog wel
eens tegen komt op albums waarop werk van Bob Dylan wordt gecoverd, net
als Simple Twist Of Fate en You’re A Big Girl Now van Blood On The
Tracks. De rest van de tracks is verrassender. Wat te denken van Queen
Jane Approximately van Highway 61 Revisited, The Man In Me van New
Morning, Going Going Gone van Planet Waves en vooral I Contain
Multitudes van Rough And Rowdy Ways, het eerder deze zomer verschenen
album van Bob Dylan.
Het
levert acht songs en bijna 45 minuten muziek op en het is muziek die ik
inmiddels meerdere malen ademloos heb beluisterd. Blonde On The Tracks
valt op door een bijzonder smaakvolle instrumentatie met vooral prachtig
klinkende gitaren en zonder al te veel opsmuk. Het is een
instrumentatie die het album van Emma Swift voorziet van een prachtige
basis.
Om
met enig succes songs van Bob Dylan te kunnen coveren is echter meer
nodig dan een instrumentatie die de aandacht trekt. Emma Swift beschikt
over dat meer. De Australische muzikante beschikt over een aansprekende
stem vol gevoel en ze beschikt bovendien over het vermogen om de songs
van de oude meester op aansprekende en eigenzinnige wijze te vertolken.
Bob Dylan slaagt er al vele decennia in om de verhalen die hij vertelt
tot leven te brengen in zijn songs en Emma Swift doet hetzelfde.
Emma
Swift vertolkt de fraaie greep songs uit het oeuvre van Bob Dylan vol
gevoel, emotie en urgentie, waardoor Blonde On The Tracks de aandacht
moeiteloos vast weet te houden, ook wanneer Sad Eyed Lady Of The
Lowlands hier bijna twaalf minuten voor nodig heeft. Emma Swift blijft
niet alleen overeind bij het vertolken van de songs van een van de
allergrootsten uit de geschiedenis van de popmuziek, maar slaagt er ook
in om haar eigen songs te maken van de prachtsongs op Blonde On The
Tracks.
Het
zijn songs die nog steeds gedreven en urgent klinken, maar het klinkt
allemaal ook minder ruw, wat in een aantal gevallen heel mooi uitpakt.
Het levert een fantastisch rootsalbum op dat zeer doet uitzien naar
eigen werk van Emma Swift, want dat ben ik, buiten een EP op bandcamp
nog niet tegen gekomen. Dit debuut legt de lat echter meteen ontiegelijk
hoog.
Erwin Zijleman
Je kunt Blonde On The Tracks hier luisteren en bestellen:
No comments:
Post a Comment