Gillian Welch
neemt een duik in haar archieven en levert met Dave Rawlings ook nog
eens een intiem lockdown album af, wat in één klap twee geweldige
Gillian Welch albums oplevert.
Ik
volg het nieuws rond Gillian Welch kennelijk niet zo goed, want het
samen met Dave Rawlings gemaakte All The Good Times is me twee weken
geleden ontgaan. Ik kwam het album op het spoor door de release van de
verzameling restmateriaal op Boots No. 2, dat weer onderdeel blijkt van
een nog dit jaar te completeren trilogie. Het zijn in kwantitatief
opzicht goede tijden voor de liefhebbers van de muziek van Gillian Welch
en Dave Rawlings en ook in kwalitatief opzicht valt er niets te klagen.
Beide albums bevatten vooral sober ingekleurde songs met de zo
herkenbare stemmen van het tweetal uit Nashville. Bij elkaar anderhalf
uur smullen van de unieke muziek van Gillian Welch en Dave Rawlings en
er is nog veel meer op komst.
Er is de afgelopen 15 jaar veel gesproken over
de vermeende writer’s block van Gillian Welch, maar deze zou inmiddels
wel erg lang duren en bovendien is er nooit bewijs voor aangedragen. Het
lijkt er op dat de Amerikaanse singer-songwriter en haar partner Dave
Rawlings vooral erg kritisch zijn op hun werk.
We
moeten daarom blij zijn met alles dat wel komt en dus werd ik een week
of twee geleden aangenaam verrast door de aankondiging van de release
van Boots No. 2, The Lost Songs, Vol. 1. Het is de opvolger van Boots
No. 1, The Official Revival Bootleg uit 2016 dat restmateriaal bevatte
van de sessies die uiteindelijk haar debuut Revival uit 1996
opleverden.
Het
voegde vijf kwartier interessante muziek toe aan het oeuvre van Gillian
Welch en daar komt met Boots No. 2 nog eens drie kwartier bij. En er
zit nog veel meer in het vat, want Boots No. 2 is pas het eerste deel
met “lost songs”. De overige twee delen verschijnen als het goed is de
komende maanden, zodat 2020 zomaar een prachtig jaar voor de liefhebbers
van Gillian Welch lijkt te worden.
Het
wordt nog mooier, want toen ik het album opzocht op de bandcamp pagina
van de singer-songwriter uit Nashville, Tennessee, zag ik daar ook All
The Good Times staan. Het is een album van Gillian Welch en Dave
Rawlings dat een paar weken geleden uit het niets werd uitgebracht en
waar ik nog niets over ben tegengekomen. Het maakte de aangename
verrassing nog wat groter.
Goed,
eerst Boots No. 2, The Lost Songs, Vol. 1. Het is net als Boots No. 1
een album dat gevuld is met restmateriaal en dit keer gaat het om
restmateriaal dat stamt uit de eerste jaren van het huidige millennium,
waarin Gillian Welch twee prachtige albums uitbracht, Time (The
Revelator) uit 2001 en Soul Journey uit 2003. Boots No. 2, The Lost
Songs. Vol. 1 bevat restmateriaal uit deze periode en het is
restmateriaal dat varieert van demo’s tot opgenomen songs die
uiteindelijk net de albums niet haalden.
De
meeste songs op het album zijn sober. Akoestische gitaar en zang vormen
de belangrijkste bestanddelen van de meeste songs op het album, hier en
daar aangevuld met prachtig ander snarenwerk van Dave Rawlings. Het is
sober, maar het is ook vanaf de eerste noten het uit duizenden
herkenbare Gillian Welch geluid, die uitstekend uit de voeten kan met
sobere klanken.
Time
(The Revelator) is mijn favoriete Gillian Welch album en ook het
restmateriaal uit de vroege jaren 00 bevalt me uitstekend. Het
snarenwerk is sober maar ook warm en de stem van Gillian Welch is er een
waarvoor ik nog altijd makkelijk smelt. Boots No. 2 bevalt me nog wat
beter dan zijn voorganger en dan is er ook nog het vooruitzicht dat we
nog twee delen tegoed hebben. Het is een prachtig vooruitzicht.
En dan is er dus ook nog All The Good Times,
dat volgens de cover All The Good Times Are Past And Gone heet. Het is
een album dat Gillian Welch en Dave Rawlings opnamen tijdens de corona
lockdown. Het met eenvoudige middelen opgenomen album bevat 10 songs en het zijn allemaal covers of bewerkingen van traditionals. Ook
dit keer moeten we het doen met fraai snarenwerk en de stemmen van
Gillian Welch en Dave Rawlings, die elkaar afwisselen en bovendien
tekenen voor geweldige harmonieën.
De
songs van onder andere Bob Dylan en John Prine en de door Dave Rawlings
en Gillian Welch bewerkte traditionals worden stuk voor stuk voorzien
van het unieke stempel van het tweetal uit Nashville en vormen een wat
weemoedige maar bijzonder fraaie soundtrack van het leven in corona
tijd.
All
The Good Times klinkt meestal nog wat ruwer dan het restmateriaal van
Boots No. 2, maar het pakt geweldig uit, al is het maar omdat de stemmen
van Gillian Welch en Dave Rawlings in een sobere muzikale setting
alleen maar krachtiger worden.
We
kunnen het nog lang hebben over de writer’s block van Gillian Welch,
maar met vier albums in een jaar tijd hebben we natuurlijk niets te
klagen. Ik teer al vele jaren op al het moois dat Gillian Welch in het
verleden maakte, maar ben heel blij met al dit nieuwe werk, dat nog maar
eens de unieke talenten van Gillian Welch en Dave Rawlings
onderstreept.
Erwin Zijleman
Je kunt beide albums hier beluisteren en bestellen:
No comments:
Post a Comment