zondag 18 oktober 2020

New Truth. Jenny O.

De vijver met jonge vrouwelijke singer-songwriters is momenteel overvol, maar het fraaie nieuwe album van de uit Los Angeles afkomstige Jenny O. zou ik er zeker uit vissen.

New Truth van de Amerikaanse singer-songwriter Jenny O. is een album dat, zeker met de zomerse temperaturen van de afgelopen zomer, makkelijk verleidt. De arrangementen zijn fraai, de instrumentatie is verzorgd en veelkleurig en Jenny O. beschikt over een stem waarvoor ik alleen maar kan smelten. New Truth staat ook nog eens vol met heerlijk lome en zonnige popliedjes, die makkelijk verleiden, maar die je ook nieuwsgierig maken naar alle verrassingen die de Amerikaanse singer-songwriter in haar muziek heeft verstopt. Ik had het bijna over het hoofd gezien (net als haar vorige albums), maar dit is voor mij een album om te koesteren.

Jenny O. is het alter ego van de vanuit Los Angeles opererende singer-songwriter Jennifer Anne Ognibene (ik begrijp de keuze voor een alter ego wel). Het deze week verschenen New Truth is al het vierde album van de Californische muzikante en het is een album dat me uitstekend bevalt. De muziek van Jenny O. is immers heerlijk loom en zit vol met de zonnestralen die in Californische popmuziek nooit ver weg zijn, waardoor het album het uitstekend doet in zomerse tijden.

Als jonge vrouwelijke singer-songwriter in het indie-segment heeft Jenny O. momenteel talloze concurrenten, maar New Truth viel me, ondanks het enorme aanbod in het segment, onmiddellijk op. Jenny O. is een geschoold jazzmuzikante, die op haar nieuwe album een zeer goed gevoel voor memorabele popliedjes etaleert. New Truth staat vol met zeer aantrekkelijke popliedjes, die zich aangenaam tegen je aan vleien en direct een goed gevoel geven. Het zijn warm klinkende popliedjes die zich over het algemeen langzaam voortslepen, maar Jenny O. brengt absoluut voldoende variatie aan in haar muziek en niet alleen door te variëren met het tempo.

De songs op New Truth vallen stuk voor stuk op door zeer smaakvolle arrangementen en een hele mooie instrumentatie, waarin met name het gitaarwerk van een bijzondere schoonheid is, maar waarin ook op fraaie wijze organische en elektronische klanken worden gecombineerd. Het gitaarwerk varieert van zonnig en uitbundig tot licht melancholisch en subtiel en kan zowel prachtig uitwaaien als licht gruizig klinken. Het kleurt keer op keer prachtig bij de wat meisjesachtige zang van Jenny O., die af en toe wel wat aan Juliana Hatfield doet denken, maar wel wat warmer klinkt, het zal de Californische touch zijn.

Het is een stem waarvan je moet houden, maar ik hou er absoluut van. Persoonlijk vind ik de stem van Jenny O. zelfs het sterkste wapen op New Truth, al word ik ook steeds weer verrast door de bijzonder smaakvolle instrumentatie en de sterke songs. Ook qua invloeden is New Truth van Jenny O. een verrassend veelzijdig album. De singer-songwriter uit Los Angeles vindt aansluiting bij de jonge vrouwelijke indie-rock helden van het moment, maar kan ook uit de voeten met indie-folk. Hier blijft het niet bij, want New Truth schuift ook af en toe op richting psychedelische popmuziek, flirt hier en daar voorzichtig met new age of klinkt juist jazzy.

Alle onderdelen van de muziek van Jenny O. krijgen een uitstekend rapportcijfer, maar de som der delen scoort nog beter. Jenny O. sluit met haar muziek aan op vele soortgenoten, maar ze slaagt er wat mij betreft glansrijk in om een eigen geluid neer te zetten. Het is een geluid dat nagenoeg perfect aansluit op mijn muzieksmaak, waardoor New Truth maar voorbij blijft komen deze dagen.

Dat is ook wel wat confronterend, want hoewel ik het idee heb dat ik de ontwikkelingen binnen de muziek uitstekend bij houdt, zeker wanneer het gaat om vrouwelijke singer-songwriters, heb ik de vorige drie albums van Jenny O. compleet gemist en is het wel oppikken van New Truth een toevalstreffer. Het is een toevalstreffer die ik niet graag had gemist, want Jenny O. zou met dit album zomaar hoge ogen kunnen gooien in mijn jaarlijstje.
 

Erwin Zijleman


Je kunt hier luisteren naar New Truth en het album bestellen:

https://jennyo.bandcamp.com/album/new-truth

 

of luister naar onze Spotify Playlist om uit te vinden waar we over schrijven:

https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten