Ashley
Ray boekte vooralsnog slechts bescheiden succes, maar met het
uitstekende Pauline kan ze zomaar uitgroeien tot de smaakmakers van de
Nashville country scene van het moment.Het eerste dat
opvalt bij beluistering van Pauline van Ashley Ray is de stem van de
singer-songwriter uit Nashville. Het is een stem waar je absoluut van
moet houden, maar als je er van houdt is het direct ook een ijzersterk
wapen op Pauline en is het een wapen dat het album flink optilt. Ashley
Ray maakt hiernaast indruk met lekker in het gehoor liggende, maar ook
zeer persoonlijke rootssongs en verpakt deze afwisselend in wat meer
ingetogen en stemmig geluid of juist in behoorlijk stevige klanken. Het
levert een veelzijdig album op dat Ashley Ray wat mij betreft schaart
onder de grote beloften binnen de huidige country scene in Nashville.
Het is absoluut de week van de
vrouwelijke muzikanten in het rootssegment, maar het is ook de week van
de bijzondere stemmen in het genre. Het zijn deels stemmen die heel
makkelijk verleiden, maar het zijn ook stemmen die zo nu en dan flink
tegen de haren in strijken en die lang niet door iedereen gewaardeerd
zullen worden. De stem van de Amerikaanse singer-songwriter Ashley Ray valt absoluut in de laatste categorie.
Ashley
Ray werd geboren en groeide op in Lawrence, Kansas, waar haar ouders
het zeker niet breed hadden. Direct na de middelbare school vertrok de
jonge Ashley Ray naar het beloofde land voor een ieder met ambities in
de countrymuziek: Nashville, Tennessee. In de hoofdstad van de
countrymuziek probeerde ze voet aan de grond te krijgen als songwriter
en als muzikant en dat lukte uiteraard niet direct.
Ashley
Ray is inmiddels toe aan haar derde album en tot dusver is het succes
beperkt. Met Pauline kan de Amerikaanse singer-songwriter echter wel
eens een flinke stap gaan zetten, want het is in meerdere opzichten een
uitstekend album. Pauline is een autobiografisch album waarop Ashley Ray
de nodige tegenslagen in haar leven probeert te vertalen naar
levenslessen. Het persoonlijke karakter van de teksten voorziet de songs
van de singer-songwriter uit Nashville van extra lading en de nodige
emotie, wat in de countrymuziek altijd een groot goed is.
Ook
in muzikaal opzicht is Pauline een interessant album. Ashley Ray kiest
op haar nieuwe album afwisselend voor een degelijk akoestisch
rootsgeluid of voor een al even degelijk maar flink steviger en
elektrisch rootsgeluid. In het stevigere geluid mogen de gitaren flink
klanken, terwijl het akoestische geluid wordt voorzien van fraaie
gitaarklanken en de in het genre onmisbare pedal steel.
Het
sterkste, maar waarschijnlijk ook meest omstreden wapen van Ashley Ray
is wat mij betreft haar stem. Het is een stem die gemaakt is voor
countrymuziek, maar het is ook een stem die wat scherp en geknepen kan
klinken. Iedereen die niet tegen de stem van bijvoorbeeld Kasey Chambers
kan, zal ook moeite hebben met de stem van Ashley Ray, maar persoonlijk
vind ik haar zang geweldig. Zowel in de meer ingetogen songs als in de
wat stevigere songs kan de singer-songwriter uit Nashville geweldig
uithalen en haalt ze een deel van de noten uit haar tenen. Het is zoals
gezegd een stem die gemaakt is voor de country, maar Pauline klinkt bij
vlagen ook heerlijk soulvol.
Door
ingetogen songs af te wisselen met songs waarin de gitaren stevig uit
mogen pakken, is Pauline ook nog eens een afwisselend album en het is
een album met songs van hoog niveau. Ashley Ray had met haar eigen
albums tot dusver nog niet al te veel succes, maar ze is in Nashville
inmiddels een gewaardeerd songwriter en na beluistering van Pauline
begrijp ik waarom.
Net
als bij de albums van de eerder genoemde Kasey Chambers moest ik bij
eerste beluistering van het nieuwe album van Ashley Ray wel even
omschakelen, maar hoe vaker ik naar Pauline luister, hoe mooier ik het
album vind. Het is momenteel dringen in het rootssegment, maar Ashley
Ray weet zich wat mij betreft voldoende te onderscheiden om uit het
enorme aanbod van het moment te worden gepikt.
Erwin Zijleman
No comments:
Post a Comment