Alexandra
Savior trekt de lijn van haar debuut door, maar zet ook stappen op haar
prachtig klinkende tweede album, waarop nog meer invloeden worden
verwerkt en ze ook nog eens veel beter is gaan zingen.
Luister
oppervlakkig naar The Archer van Alexandra Savior en je hoort een album
dat voortborduurt op Lana Del Rey’s Norman Fucking Rockwell, dat
waarschijnlijk meer jaarlijstjes aanvoerde dan elk ander album uit 2019.
Alexandra Savior raakt hier en daar aan de muziek van Lana Del Rey,
maar kan ook nog heel veel andere kanten op. The Archer laat zich
inspireren door meerdere genres en loopt met zevenmijlslaarzen door de
geschiedenis van de popmuziek. Het klinkt allemaal prachtig en opvallend
beeldend, maar ook de zang van de jonge Amerikaanse singer-songwriter
is van een bijzondere schoonheid. Prachtplaat.
Alexandra
Savior debuteerde alweer bijna drie jaar geleden met het door Alex
Turner (Arctic Monkeys) geproduceerde Belladonna Of Sadness. De
piepjonge singer-songwriter had net Portland, Oregon, verruild voor Los
Angeles, California, en maakte indruk met een geluid dat invloeden uit
een aantal decennia popmuziek bevatte.
De
invloeden, die teruggingen tot de jaren 50, zorgden voor een bijzonder
klankentapijt, waarin de bijzondere stem van Alexandra Savior uitstekend
gedijde. Belladonna Of Sadness was niet alleen een album vol invloeden,
maar ook een filmisch album dat het uitstekend had gedaan bij een
obscure film of serie.
Op
het deze week verschenen The Archer heeft Alexandra Savior Alex Turner
verruild voor muzikant en producer Sam Cohen, die als producer vooral
bekend is vanwege zijn werk voor Kevin Morby, Andrew Combs en Curtis
Harding. Het heeft niet eens zo heel veel gevolgen gehad voor haar
geluid. Ook The Archer springt kriskras door een aantal decennia
popmuziek en citeert net zo makkelijk uit de jaren 50 als uit het
heden.
Zeker
wanneer de Amerikaanse singer-songwriter kiest voor nostalgische
klanken en voor wat lome en melancholische zang is de vergelijking met
Lana Del Rey nauwelijks te onderdrukken, maar Alexandra Savior blijft
nooit lang in een bepaald geluid hangen. Wanneer de muzikante uit Los
Angeles kiest voor bezwerende en meer psychedelische klanken hoor ik
ineens minder van Lana Del Rey en meer van Mazzy Star en Portishead,
maar The Archer kan ook opschuiven richting de avontuurlijke muziek van
Fiona Apple of juist verrassen met lichtvoetige Motown achtige klanken.
The
Archer schiet alle kanten op, maar het is ook een album vol beeldende
klanken en hierdoor een album dat zich als een filmsoundtrack laat
beluisteren. Vergeleken met haar debuut is het geluid van Alexandra
Savior op haar tweede album verzorgder en veelzijdiger en vergeleken met
dit debuut is ze ook veel beter gaan zingen.
Een
enkeling zal zich misschien storen aan de zich af en toe wel erg
nadrukkelijk opdringende vergelijking met Lana Del Rey, maar persoonlijk
hoor ik ook een duidelijk eigen geluid, waarin de singer-songwriter uit
Los Angeles ook andere kanten van zichzelf laat horen.
Zeker
wanneer The Archer betovert met klanken die zo lijken weggelopen uit
een ver verleden, lijk je hier en daar de hand van Danger Mouse te
horen, op wiens label het nieuwe album van Alexandra Savior is
verschenen. De psychedelisch aandoende klanken passen prachtig bij de
hoge, dromerige en zachte zang van Alexandra Savior, die als zangeres
zoals gezegd flinke stappen heeft gemaakt.
Zowel
de zang als de instrumentatie op The Archer nodigen uit tot zeer
aandachtige beluistering. In de instrumentatie zijn wonderschone
gitaarlijnen verstopt, maar ook het volle elektronische klankentapijt is
van een bijzondere schoonheid en hetzelfde geldt voor de fraai
gearrangeerde strijkers en blazers.Maar ook de zang op het album wordt
mooier en mooier en sleurt je langzaam maar zeker mee naar dromenland.
The
Archer is een album dat prachtige beelden op het netvlies tovert, maar
het is ook een album dat zich steeds nadrukkelijker opdringt en je
zomaar net zo dierbaar zou kunnen worden als het album van Lana Del Rey,
dat vorig jaar nogal wat jaarlijstjes aanvoerde. 2020 is nog maar net
begonnen, maar de eerste vijfsterren plaat is wat mij betreft daar.
Erwin Zijleman
Je kunt The Archer hier beluisteren en kopen:
https://alexandrasavior.bandcamp.com/album/the-archer
of luister naar onze Spotify Playlist en ontdek waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment