Het
debuut van black midi wordt momenteel de hemel in geprezen en daar valt
echt niets, maar dan ook echt helemaal niets op af te dingen.
Ik
was wel weer eens toe aan een debuut dat in 45 minuten je hele wereld
op zijn kop zet, maar zulke debuten zijn helaas schaars. De uit Londen
afkomstige band black midi heeft met Schlagenheim echter zo’n debuut
gemaakt. De band uit Londen springt op haar debuut 45 minuten lang van
de hak op tak en sleept er zoveel invloeden bij dat het je in eerste
instantie duizelt. Al snel valt echter alles op zijn plaats en smeedt
black midi een aantal decennia rockmuziek aan elkaar in een geluid dat
1001 associaties oproept, maar tegelijkertijd volkomen uniek klinkt. Het
ene moment neemt de band je mee terug naar de vroege jaren 70, het
volgende moment word je met flinke kracht het heden in geslingerd. Het
klinkt niet alleen fascinerend, maar wordt ook zo verbluffend goed
gespeeld dat je bijna van magie mag spreken.
De
Britse muziekpers komt al weken superlatieven tekort bij het
binnenhalen van het debuut van de Britse band black midi en de
muziekpers in Europa en de Verenigde Staten volgt dit voorbeeld
inmiddels met minstens evenveel enthousiasme.
De
band uit Londen wordt hier en daar al uitgeroepen tot de sensatie van
2019 of een veel langere periode, terwijl de verering van de band alle
kenmerken van een zorgvuldig gecreëerde hype begint te vertonen.
Bij
(Britse) hypes ben ik altijd op mijn hoede, maar direct bij eerste
beluistering van Schlagenheim kon ik alleen maar meegaan in het
enthousiasme van de Britse muziekpers en hun buitenlandse collega’s.
black
midi is zoals gezegd een band uit Londen en het is een band waarvan de
gemiddelde leeftijd rond de 20 ligt. Jonge honden dus, maar black midi
maakt op haar debuut zeker niet de muziek die je van een stel jonge
honden verwacht. Schlagenheim is een complex en experimenteel album en
het is bovendien een album dat met geen mogelijkheid in een hokje is te
duwen.
Het
tot dusver meest gebruikte hokje is waarschijnlijk het hokje mathrock,
maar dat is er een die mij eerlijk gezegd maar heel weinig zegt en ook
niet erg aantrekkelijk in de oren klinkt. Als ik luister naar het debuut
van black midi hoor ik in eerste instantie vooral folk en progrock,
maar als ik wat langer luister hoor ik ook Krautrock, funk, postpunk,
postrock, psychedelica en nog veel meer.
black
midi maakt niet alleen muziek die zich niet of nauwelijks in een hokje
laat duwen, maar het is ook nog eens muziek die zich lastig of
onmogelijk laat vergelijken met de muziek van anderen. Er zijn voor
zover ik weet geen andere bands die klinken als black midi, maar dat
betekent niet dat er geen hoorbare invloeden opduiken op het debuut van
de band uit Londen. Integendeel zelfs. Bij beluistering van Schlagenheim
duikt een waslijst aan namen op en deze lijkt bij herhaalde
beluistering alleen maar te groeien.
Uit
de jaren 70 komen avontuurlijke en experimentele progrock bands als
King Crimson en Van der Graaf Generator en ook een beetje Genesis in
haar jonge jaren voorbij, maar ik hoor ook regelmatig iets van Talking
Heads, iets van Slint of iets van Sonic Youth en kan deze lijst
inmiddels aanvullen met de namen van The Fall, Wire, Can, Pere Ubu en
Devo. En zo kan ik nog wel even doorgaan en mogelijk zelfs deze hele
recensie vullen met namen die opduiken bij beluistering bij het debuut
van black midi.
Dat
de band bestaat uit een stel jonge honden hoor je wanneer de band
stevig tekeer gaat en de noten vol energie uit de speakers laat komen,
maar black midi durft ook prachtig gas terug te nemen en verrast dan met
bezwerend werk dat mij vooral herinnert aan muziek uit vervlogen
tijden.
Voor
een stel jonge honden bestaat de band uit zeer getalenteerde
muzikanten. Het gitaarwerk op Schlagenheim is vaak onnavolgbaar en
varieert van experimenteel, tot hard tot funky, maar de meeste
bewondering wordt toch afgedwongen door de piepjonge drummer van de
band, die de meest complexe ritmes uit zijn handen en voeten laat
komen.
De
muziek van black midi is een vat vol tegenstrijdigheden, dat zich met
de lichtsnelheid verplaatst door genres en de tijd. Soms springt de band
uit Londen zo snel van de hak op de tak dat het je duizelt, maar zeker
na enige gewenning zit je alleen maar op het puntje van je stoel, om
maar niets te hoeven missen van het geweldige debuut van black midi.
Het
nadeel van een album als Schlagenheim is dat het zo moeilijk te
beschrijven is dat een recensie mogelijk weinig muziekliefhebbers zal
aanspreken. Mijn advies is dan ook om al het bovenstaande te vergeten en
met je eigen referentiekader te beginnen aan de beluistering van
Schlagenheim van black midi. Grote kans dat je met hele andere namen en
invloeden op de proppen komt, maar de kans is ook groot dat je, net als
ik, compleet van je sokken wordt geblazen door dit in alle opzichten
fascinerende debuut.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment