Mattiel
maakt op Satis Factory indruk met een veelzijdig geluid en energieke en
goudeerlijke songs die steeds weer een verrassende greep uit de
archieven van de popmuziek doen.
Het
tweede album van Mattiel is zo’n album dat je bij net wat te vluchtige
beluistering te makkelijk aan de kant legt. Daar ga je spijt van
krijgen, want de rauwe energie van het debuut van de band uit Atlanta
grijpt je op een gegeven moment bij de strot en laat dan niet meer los.
Satis Factory raast langs genres, schiet door de tijd en laat continu
steken vallen, maar maakt ook indruk met ruwe energie en songs die toch
steeds weer de juiste snaar weten te raken. Alle reden om stiekem een
beetje verliefd te worden op Mattiel.
Ondanks
mijn duidelijke voorliefde voor vrouwelijke singer-songwriters, word ik
momenteel wat moedeloos van het enorme aanbod in het genre en moet ik
helaas ook constateren dat de eenvormigheid zo langzamerhand wat
toeslaat.
Gelukkig
zijn er ook nog albums als het tweede album van Mattiel. Mattiel
(Brown) groeide op op het platteland van Georgia, waar ze haar tijd
verdeelde tussen gitaarspelen en paardrijden. Uiteindelijk zocht ze haar
geluk in de grote stad en belandde ze in Atlanta, Georgia. Na 12
ambachten en 13 ongelukken koos ze voor de muziek, wat twee jaar geleden
haar debuutalbum opleverde. Dat
debuutalbum leverde haar nog niet veel roem op, maar dat moet allemaal
gaan veranderen met het recentelijk verschenen tweede album Satis
Factory.
Mattiel
heeft haar achternaam niet voor niets weggelaten, want Satis Factory is
meer een bandalbum dan een soloalbum. Mattiel schrijft zelf haar
teksten en bepaalt met haar stem voor een belangrijk deel het geluid op
Satis Factory, maar de bijdragen van haar twee vaste kompanen Randy
Michael en Jonah Swilley mogen niet worden onderschat, al is het maar
omdat ze tekenen voor flink wat instrumenten, een deel van de
songwriting en voor de productie van het album.
Het
is een album dat meerdere kanten op schiet. Mattiel opent rauw en
bluesy en laat direct horen dat ze over een bijzondere stem beschikt.
Het is een stem die het gevecht aan gaat met de bijzondere gitaarriffs
en een wat retro geluid. Dat is een geluid dat je vaker hoort op Satis
Factory, maar op een of andere manier slaagt Mattiel er in om steeds net
wat anders te klinken.
Haar
zang klinkt de ene keer duister, de andere keer rauw, waarbij het niet
zoveel uit maakt of Mattiel de inspiratie vindt in oude blues,
doorleefde soul of in wat rammelende garagerock. De criticus zal beweren
dat Mattiel met enige regelmaat een noot mist of uit de bocht vliegt,
maar persoonlijk vind ik dit de charme van het debuut van de zangeres
c.q. band uit Atlanta.
Mattiel
klinkt vaak als The White Stripes met een zangeres en dat klinkt
verrassend lekker. Bluesy gitaarlijnen spelen een belangrijke rol op
Satis Factory, maar Mattiel kan ook uit de voeten met flink wat andere
genres. Het ene moment klinkt ze als een exponent van de girl pop uit de
jaren 50, maar in een paar tracks kan het zomaar opschuiven richting
Blondie, PJ Harvey, Nico en nog veel en veel meer.
Het
rammelt hier en daar aan alle kanten en het is ook echt niet allemaal
even goed, maar het is wel goudeerlijk, energiek en zo recht voor zijn
raap dat dit album je pakt, of je dat nu wilt of niet. Natuurlijk hoor
ik dat het nog veel beter kan, want als Mattiel het niveau van haar
beste tracks vast weet te houden is deze eigenzinnige dame goed voor een
album dat je compleet van je sokken blaast. Satis Factory overtuigt wat
mij betreft in het merendeel van de tracks en verrast met een aantal
popsongs die ik voorlopig niet uit mijn hoofd kan krijgen. Wat is het
toch fijn dat er muzikanten als Mattiel Brown zijn.
Erwin Zijleman
Je kunt Satis Factory hier kopen:
https://mattiel.bandcamp.com/album/satis-factory
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment