De
Amerikaanse band The Low Anthem veroverde in 2009 de harten van de
liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek, door op het in dat jaar
verschenen Oh My God, Charlie Darwin een geheel eigen draai te geven aan
alles dat onder de noemer Americana valt.
De
band consolideerde de verworven status met het in 2011 verschenen Smart
Flesh, maar liet liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek flink
schrikken door op het in 2016 verschenen Eyeland de Americana te
verruilen voor muziek die vooral werd beïnvloed door psychedelica en
zelfs prog-rock.
Kort
na de release van de plaat sloeg het noodlot toe voor de band. Een
ongeluk met de tourbus van de band verwoeste het uitgebreide
instrumentarium dat de band meesleepte en verwondde een aantal leden en
crew members van de band ernstig.
Voorman
Ben Knox Miller kwam er als enige zonder serieuze verwondingen af en
nam in de twee weken die volgden op het ongeluk met wat oude
instrumenten die hij thuis had liggen een eerste versie van de nu
verschenen nieuwe plaat van The Low Anthem op.
De
ruwe demo’s die bij Ben Knox Miller thuis werden opgenomen werden
uiteindelijk nog wat opgepoetst met de herstelde bandleden, maar The
Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea is een intieme en
ingetogen plaat gebleven.
Het
is een plaat die voortborduurt op alle vorige platen van de band, maar
het is ook een plaat die totaal anders klinkt dan zijn voorgangers. Veel
songs op de plaat hebben een folky basis, maar worden vervolgens
ingekleurd met wat ouderwets klinkende elektronica uit het apparaat dat
de voorman van de band nog thuis had staan.
The
Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea laat zich, net als zijn
voorganger, niet alleen inspireren door folk, maar ook door
psychedelica, prog-rock en soft-rock, maar waar Eyeland bij vlagen
behoorlijk uitbundig klonk, is de nieuwe plaat van The Low Anthem een
erg sobere, maar ook stemmige plaat, die zich mede heeft laten
inspireren door het boeddhisme.
Ik
kon beide kanten van The Low Anthem wel waarderen en ook The Salt Doll
Went To Measure The Depth Of The Sea is een plaat die me onmiddellijk
wist te overtuigen. De mix van uiterst ingetogen folky songs met
dromerige vocalen en bijpassende elektronica is tegenwoordig gemeengoed,
maar waar ik bij de meeste platen waarop deze combinatie domineert
makkelijk in slaap val, prikkelt The Salt Doll Went To Measure The Depth
Of The Sea van The Low Anthem genadeloos de fantasie.
De
nieuwe plaat van de Amerikaanse band valt op door bijzonder lekker
klinkende songs en een vaak oorstrelend mooie instrumentatie, maar de
plaat is ook getekend door het ongeluk dat Ben Knox Miller nog volop aan
het verwerken was toen hij de ruwe schets van de plaat tekende.
The
Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea lijkt een plaat die het
moet hebben van stilte en intimiteit, maar wanneer je de plaat wat
aandachtiger beluistert, hoor je dat The Low Anthem haar songs heeft
voorzien van vele lagen en een enkele dubbele bodem.
Het
is lastig om je voor te stellen dat dit dezelfde band is als de band
die een jaar of negen geleden de traditionele Amerikaanse rootsmuziek
opnieuw uitvond, maar muziekliefhebbers met een brede smaak zullen ook
de 2018 versie van The Low Anthem zeer kunnen waarderen.
The
Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea is een plaat van een
band die durft te vernieuwen, wat respect afdwingt, maar de nieuwe plaat
van de band uit Providence, Rhode Island, is ook een wonderschone plaat
vol songs die zich langzaam, maar zeer zeker opdringen, waarna je hem
niet meer wilt missen.
Erwin Zijleman
Je kunt het album hier beluisteren en kopen:
https://thelowanthem.bandcamp.com
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment