Ik
volg de ontwikkelingen binnen de 'wereldmuziek' (vreemde benaming
eigenlijk) zeker niet op de voet, maar zo af en toe pik ik een plaat uit
het enorme aanbod in dit genre, overigens met wisselend succes.
Al
weer zeven jaar geleden was het debuut van Fatoumata Diawara echter een
voltreffer. Op Fenfou maakte de (uit Malinese ouders) in Ivoorkust
geboren en via het Malinese Bamako uiteindelijk in Parijs terecht
gekomen muzikante indruk met muziek die flink wat invloeden uit de
Afrikaanse muziek bevatte, maar ook nadrukkelijk aan de haal ging met
invloeden uit de folk, jazz en soul.
Ik
weet niet waarom het zo lang stil is geweest rond Fatoumata Diawara,
maar de Malinese singer-songwriter is gelukkig terug met een nieuwe
plaat. Waar Fatoumata Diawara op haar debuut zwaar leunde tegen de
Westerse folk, jazz en soul, lijkt ze op Fenfo te hebben gekozen voor
een wat meer Afrikaans aandoend geluid. Het is een geluid dat in veel
tracks net wat uitbundiger klinkt dan de songs op haar debuut, al bied
Fenfo ook ruimte aan tracks die betrekkelijk dicht bij het destijds zo
bejubelde debuut liggen.
Zowel
in de wat meer ingetogen als in de wat uitbundigere songs, kiest
Fatoumata Diawara niet voor het grote gebaar. In muzikaal opzicht steekt
Fenfo buitengewoon knap in elkaar, waarbij een balans is gevonden
tussen zonnige of zelfs broeierige klanken en subtiliteit en avontuur.
Het maakt van Fenfo een hele interessante plaat, maar ook buiten de
fascinerende instrumentatie valt er op de nieuwe plaat van Fatoumata
Diawara veel te genieten.
De
Malinese singer-songwriter zingt wat expressiever dan op haar debuut en
kan net zo makkelijk uit de voeten met swingende uptempo songs vol
Afrikaanse gitaarlijnen en ritmes als met ingetogen ballads die meer
tegen de folk en jazz aan leunen. Het is knap hoe de nog steeds vanuit
Parijs opererende muzikante haar songs steeds weer weet te voorzien van
verschillende klanken en verschillende vocalen, maar Fenfo is ook nog
eens een plaat die een verrassend groot aantal genres en stijlen met
elkaar weet te verbinden.
Fatoumata
Diawara springt hierbij niet van de hak op de tak, maar incorporeert
alles dat haar lief is in een totaalgeluid dat ik best uniek durf te
noemen. Fenfo slaat een brug tussen Afrikaanse en Westerse popmuziek,
maar zorgt er ook voor dat aan beide zijden van de brug dezelfde muziek
is te horen. Ook in tekstueel opzicht schijnt Fenfo een interessante
plaat te zijn met veel aandacht voor rechten van vrouwen, migratie en
armoede, maar dat kan ik uiteraard niet bevestigen.
Ik
ben zoals gezegd geen kenner of groot liefhebber van wereldmuziek, maar
Fenfo van Fatoumata Diawara is een geweldige plaat. Het is een plaat
die fascineert, maar het is ook een plaat die heerlijk vermaakt, waarbij
het vast helpt dat de temperaturen momenteel tot tropische waarden zijn
gestegen.
Zeven
jaar gelden voorspelde ik Fatoumata Diawara een mooie toekomst, maar de
kwaliteit van Fenfo overtreft mijn stoutste verwachtingen. Het levert
een plaat op die absoluut behoort tot de smaakmakers binnen de
wereldmuziek, maar die ook binnen de muziek in het algemeen met de
allerbesten mee kan.
Erwin Zijleman
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment