Lucy
Dacus leverde in de zomer van 2016 met No Burden een prima debuut af.
De piepjonge singer-songwriter uit Richmond, Virginia, combineerde
melodieuze songs met lekker rauwe gitaarriffs, waarmee ze aansloot bij
een aantal veelbelovende jonge vrouwelijke singer-songwriters van dat
moment.
No
Burden was een prima debuut vol belofte en die belofte komt er nu op
indrukwekkende wijze uit op de tweede plaat van Lucy Dacus.
Ook
op Historian verrast Lucy Dacus met geweldige gitaarriffs en hier en
daar zelfs een hoge gitaarmuur, maar de Amerikaanse singer-songwriter
weet het gitaargeweld dit keer prima te doseren, waardoor ook meer
ingetogen passages ruimte krijgen op haar tweede plaat.
Het
voorziet Historian van meer dynamiek dan zijn voorganger, waardoor de
nog altijd bijzonder melodieuze songs van Lucy Dacus nog beter uit de
verf komen. Lucy Dacus zocht op haar debuut nog naar een eigen geluid,
maar heeft dat op haar tweede plaat gevonden. De songs op Historian
klinken zelfverzekerd dankzij het bij vlagen lekker stevige gitaarwerk,
maar ook de stem van Lucy Dacus heeft aan kracht gewonnen.
Het
is een stem met een eigen geluid en het is een stem vol gevoel en
dynamiek, waardoor de songs van Lucy Dacus zich makkelijk opdringen. De
singer-songwriter uit Richmond, Virginia, sluit met haar tweede plaat
aan bij een heel contingent eigenzinnige jonge vrouwelijke
singer-songwriters, waaronder de zo geprezen Julien Baker, maar valt ook
direct op door het verwerken van uiteenlopende invloeden.
Het
is niet eens zo makkelijk om hier de vinger op te leggen, want de
muziek van Lucy Dacus laat zich lastig vergelijken met de muziek van
anderen en verwerkt invloeden uit het verleden bovendien op subtiele
wijze. Het is knap hoe ze een rauw en ingetogen popliedje in een paar
noten kan laten ontsporen in bijna pompeuze 70s rock, om vervolgens net
zo snel weer terug te keren naar de basis. Hetzelfde doet ze ook met
invloeden uit de 70s new wave of met invloeden uit de zoete pop van
Fleetwood Mac (opeens hoor je dat de stem van Lucy Dacus soms ook
behoorlijk lijkt op die van Stevie Nicks), wat goed illustreert welke
kanten het zoal op kan gaan.
Het
maakt van beluistering van Historian een fascinerende luisterervaring,
waarbij de liefde voor de bijzondere songs van Lucy Dacus snel groeit.
Af en toe heeft het wat van Angel Olsen, soms hoor ik wat van Sharon Van
Etten, soms wat van Waxahatchee, maar over het algemeen genomen
bewandelt Lucy Dacus toch vooral haar eigen weg. Het
is een weg vol kuilen, want de muziek van de Amerikaanse
singer-songwriter kan net zo makkelijk stemmig en melodieus als rauw en
stekelig zijn.
Historian
werkt gemaakt met hetzelfde team dat ook verantwoordelijk was voor het
debuut van Lucy Dacus, maar ik hoor een wereld van verschil. Alles
dat op No Burden nog voorzichtig in de knop zat, is op Historian tot
volle bloei gekomen. De songs van Lucy Dacus verleiden de liefhebber van
eigenzinnige vrouwelijke singer-songwriters onmiddellijk, maar groeien
hierna nog bijna eindeloos door. Ook in haar teksten laat de Amerikaanse
singer-songwriter veel meer diepgang en melancholie horen.
Ik
heb de plaat zelfs inmiddels al een aantal weken in mijn bezit en ben
zeer gehecht of zelfs verslaafd geraakt aan de bijzondere songs van Lucy
Dacus, die de kamer kan vullen met prachtig en soms luid gitaarwerk,
maar ook uiterst ingetogen het oor kan strelen met fluisterzachte zang.
Voor mij de mooiste plaat van het moment en dat zegt wat.
Erwin Zijleman
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment