De
Britse band The Monochrome Set werd in 1978 in Londen geformeerd. De
band liet zich uiteraard inspireren door de eerste punkgolf van het jaar
ervoor en maakte deel uit van de new wave en postpunk beweging die
volgde.
De
band uit Londen wist zich, mede door wat wisselvallige platen,
uiteindelijk niet te scharen onder de allergrootste bands binnen de
Britse punk en new wave, maar ik vond het persoonlijk altijd wel een
bijzonder buitenbeentje, vooral omdat de band zich niet schaamde voor de
grote voorbeelden van voor de punk en flink wat invloeden van Roxy
Music, David Bowie, The Kinks en zeker ook The Doors liet doorklinken in
haar muziek.
The
Monochrome Set verkreeg misschien geen hele prominente plek in de
geschiedschrijving rond de Britse punk en new wave, maar bleek, zeker
achteraf bezien, een zeer invloedrijke band, die hoorbaar invloed heeft
gehad op 80s smaakmakers als Lloyd Cole & The Commotions, The Smiths
en Prefab Sprout en 90s bands als Pulp en Franz Ferdinand.
The
Monochrome Set is sinds 1978 niet altijd even actief geweest, maar is
wel altijd platen blijven maken, wat twee jaar geleden nog het
verrassend sterke Cosmonaut opleverde. Die plaat wordt nu gevolgd door
Maisieworld, dat wat mij betreft nog veel sterker is.
Eerder
gaf ik al aan dat The Monochrome Set nooit vies was van invloeden van
The Doors, maar zo duidelijk als op Maisieworld hoorde ik ze nog niet
eerder. Een aantal tracks op de plaat sluit naadloos aan op het werk van
de roemruchte band uit de late jaren 60 en vroege jaren 70, zeker
wanneer wordt gekozen voor bijzondere ritmes, donkere vocalen en een
onweerstaanbaar klinkend orgeltje.
In
de net wat minder donker klinkende rocksongs zijn ook dit keer
duidelijke invloeden van The Kinks hoorbaar, terwijl The Monochrome Set
op Maisieworld wederom een brug slaat tussen rockmuziek uit de jaren 60
en 70 en de muziek van enkele legendarische 80s en 90s bands.
Maisieworld klinkt hierdoor niet alleen als de plaat die The Doors nooit
hebben gemaakt, maar ook als de plaat die The Smiths nooit hebben
gemaakt.
Maisieworld
ademt absoluut de sfeer van het verleden, maar maakt ook muziek die nog
niet voorkomt in de geschiedenisboeken over de popmuziek. Cosmonaut
omarmde ik twee jaar geleden als een plaat vol mooie herinneringen aan
de popmuziek uit de jaren 80. Maisieworld gaat nog een stapje verder en
bestrijkt een aantal decennia geweldige popmuziek.
Bij
eerste beluistering was ik nog vooral aan het zoeken naar
vergelijkingsmateriaal, maar de nieuwe plaat van The Monochrome Set werd
al snel een eigenzinnige plaat die op bijzonder aangename wijze een
greep doet uit een aantal decennia popmuziek.
De
songs van de Britten steken nog altijd knap in elkaar, de zang
overtuigt op een of andere manier makkelijk, de ritmesectie houdt de
vaart er lekker in, terwijl het orgel en de gitaren (met hier en daar
een vleugje Santana) veel fraaie duels uitvechten en goed zijn voor
flink wat passages die je alleen maar wilt koesteren.
Wereldberoemd
gaan ze er vast niet meer mee worden, maar waar The Monochrome Set in
haar beginjaren nogal wisselvallig was, houdt de band nu makkelijk een
flink hoog niveau vast. Wat een lekkere plaat.
Ewin Zijleman
Je kunt Maisieworld hier beluisteren en kopen:
https://themonochromesetuk.bandcamp.com/album/maisieworld
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment