Het
muziekjaar 2018 is verrassend goed begonnen met een aantal hele sterke
platen. Naast hele sterke platen heb je ook platen die je wereld
compleet op zijn kop zetten en die zijn een stuk zeldzamer.
Toch heeft 2018 ook al zo’n plaat opgeleverd en het is nog een plaat van eigen bodem ook.
VanWyck
is het alter ego van Christine Oele, die eerder al bijzondere muziek
maakte met de band Nevada Drive. Waar Christine Oele in haar vorige band
koos voor de vernieuwing en het experiment, heeft ze er als VanWyck
voor gekozen om een volstrekt tijdloze singer-songwriter plaat te
maken.
An
Average Woman riep bij mij in eerste instantie associaties op met de
allergrootste singer-songwriters als Leonard Cohen en Joni Mitchell en
dat is vergelijkingsmateriaal waaraan je je alleen maar kunt vertillen.
VanWyck vertilt zich er niet aan omdat haar debuut je direct bij eerste
beluistering diep weet te raken, waardoor de behoefte tot associëren met
de muziek van anderen verdwijnt.
An
Average Woman valt in eerste instantie vooral op door de geweldige stem
van Christine Oele, maar uiteindelijk zijn de arrangementen en de
instrumentatie op de plaat minstens even belangrijk.
Voor
de arrangementen leunde VanWyck zwaar op Reyer Zwart, die de songs op
An Average Woman prachtig heeft ingekleurd, onder andere met
wonderschone strijkersarrangementen en een wat rootsy aandoend
instrumentarium. De instrumentatie op de plaat is over het algemeen
akoestisch en subtiel en voorziet de songs op An Average Woman van een
donkere onderlaag.
Het
is een donkere onderlaag die uitstekend past bij de ook wat
melancholisch en donker klinkende stem van Christine Oele, die hier en
daar prachtig wordt gecontrasteerd door de stem van Marjolein van der
Klauw, een andere Nederlandse topzangeres.
De
combinatie van donkere en stemmige klanken en de mooie en indringende
vocalen geven An Average Woman een bijzondere lading. Het is een lading
die slechts eenmaal explodeert, wat het geweldige Europa Escapes
oplevert, wat mij betreft de meest fascinerende track op de plaat. De
songs op An Average Woman hadden van mij best wat vaker mogen
ontsporen, maar aan de andere kant zijn de meer ingetogen songs van
VanWyck van een bijzondere schoonheid en intimiteit.
Christine
Oele heeft haar jeugd doorgebracht in Nieuw Zeeland en klinkt mede
hierdoor geen moment Nederlands, wat An Average Woman voorziet van
internationale allure. Het is ongelooflijk knap hoe VanWyck weet te
ontroeren met haar over het algemeen ingetogen songs en hoe de subtiele
verschillen in de instrumentatie er voor zorgen dat iedere song je weer
bij de strot grijpt.
De
stem van Christine Oele is al uitvoerig bejubeld, maar nog niet
vergeleken met die van anderen. Dat is ook niet zo makkelijk. Hier en
daar hoor ik wat van Natalie Merchant, maar ook Suzanne Vega, Gillian
Welch, Tanita Tikaram en zeker ook Rachael Yamagata klinken door in de
stem van Christine Oele, die ook nog eens herinnert aan de groten van
weleer. In muzikaal opzicht hoor ik raakvlakken met Cowboy Junkies, maar
iedere vergelijking die ik opwerp gaat maar even mee.
Direct
bij eerste beluistering was ik ongelooflijk onder de indruk van het
debuut van VanWyck, maar An Average Woman is ook nog eens een plaat die
alleen maar mooier en indrukwekkender wordt.
Ik
moet nog van alles ontdekken in het prachtdebuut van VanWyck, maar een
ding weet ik al zeker. An Average Woman is deze Nederlandse
singer-songwriter niet. Integendeel. Het debuut van VanWyck is een
grootse en meeslepende plaat vol bezwering en toverkracht en kan zomaar
behoren tot het beste dat dit jaar verschijnt.
Erwin Zijleman
Je kunt het album hier beluisteren en kopen:
https://vanwyck.bandcamp.com/album/an-average-woman
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment