De meningen
waren vorig jaar zeer verdeeld, maar ik hoefde er bij het kiezen van
mijn favoriete 14 platen van 2014 niet lang over na te denken. Sun Kil
Moon maakte vorig jaar met Benji een prachtplaat, die niet alleen
behoort tot het beste dat Sun Kil Moon tot dusver maakte, maar zich ook
kan meten met alles dat Mark Kozelek in andere hoedanigheden maakte. Een
onbetwiste jaarlijstjesplaat dus.
‘Mark
Kozelek grijpt je bij de strot met songs die lezen als een roman en aan
komen als een mokerslag’ schreef ik vorig jaar en dat vind ik nog altijd
een treffende omschrijving van de muziek op Benji. (Lees hier verder: http://wonomagazine.blogspot.nl/2014/03/benji-sun-kil-moon.html.)
Het is een
omschrijving die ook van toepassing is op de nieuwe plaat van Sun Kil
Moon, Universal Themes. Ook op de nieuwe plaat van Sun Kil Moon vertelt
Mark Kozelek immers weer prachtige, indringende en vaak van melancholie
over lopende verhalen, waarbij het niet zoveel uit maakt of hij de grote
thema’s van het leven aansnijdt of kleine huiselijke taferelen in
detail beschrijft.
Voorganger
Benji was al geen makkelijke plaat, maar op Universal Themes maakt Mark
Kozelek het ons nog net wat lastiger. De nieuwe plaat van Sun Kil Moon
bevat acht tracks, maar voor deze tracks heeft Sun Kil Moon maar liefst
70 minuten nodig, wat betekent dat de tracks gemiddeld zo’n negen
minuten duren.
Net als op
Benji bestaan deze tracks voor een belangrijk deel uit akoestisch
gitaarspel en de indringende stem van Mark Kozelek, die vertelt en pas
stopt met vertellen wanneer hij zijn hele verhaal gedaan heeft. Wanneer
Mark Kozelek even geen verhaal vertelt is er ruimte voor wat elektronica
en de vrij elementaire percussie van Sonic Youth drummer Steve Shelley,
maar net als Benji is Universal Themes over het algemeen een behoorlijk
ingetogen en sobere plaat, al bevat de plaat ook een aantal wat rauwere
tracks.
Het valt
niet mee om met dit soort muziek de aandacht vast te houden en al
helemaal niet wanneer dit moet met songs van 9 minuten, maar Mark
Kozelek slaagt er ook dit keer moeiteloos in. Als Mark Kozelek vertelt
kun je alleen maar luisteren en word je langzaam maar zeker het verhaal
in gezogen.
Wanneer dat
gebeurt komt ook de muziek steeds meer tot leven. Het op het eerste
gehoor eenvoudige getokkel van Mark Kozelek blijkt omgeven door meerdere
lagen die allemaal bijdragen aan het bijzondere effect dat de plaat
heeft op de luisteraar.
Benji was al
geen vrolijke plaat, maar Universal Themes klinkt nog wat donkerder en
desolater, wat nog beter tot uitdrukking komt wanneer Mark Kozelek
incidenteel kiest voor rauwe en elektrische songs, die wel wat doet
denken aan Neil Young in zijn rauwste dagen.
Iedereen die
Benji vorig jaar te ruw en te lastig vond hoeft niet te beginnen aan
Universal Themes, dat ruwer, complexer en donkerder is dan zijn
voorganger. Iedereen die vorig jaar in de ban was van Benji en uitzag
naar meer wordt echter op zijn of haar wenken bedient.
Universal
Themes klinkt zo af en toe misschien of Mark Kozelek de plaat na een
avondje stevig doorzakken heeft opgenomen op een deprimerende
hotelkamer, maar het is ook een plaat vol diepgang en emotie. Of om aan
te sluiten bij mijn recensie van Benji; Universal Themes staat vol met
songs die lezen als een roman en aankomen als een mokerslag. De roman is
dit keer nog wat intenser en meeslepender, de mokerslag nog wat
meedogenlozer.
Dat
Universal Themes ook dit jaar jaarlijstjes gaat halen lijkt me zeker, al
zijn er waarschijnlijk meer muziekliefhebbers die hard weglopen voor
deze plaat van het unieke talent Mark Kozelek. Ik weet inmiddels hoe ik
er over denk.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Birds of Films':
https://www.youtube.com/watch?v=0oUer10kOSw
of kopen op Bol.com
No comments:
Post a Comment