Leonard
Cohen dook met zijn Popular Problems op in menig
jaarlijstje dat er toe doet en dat mag best verrassend worden genoemd.
Er valt
echter niets op af te dingen. Popular Problems is een overtuigende plaat
met sterke songs en geweldige teksten. Hoewel de inmiddels 80-jarige
Leonard Cohen al lang niet meer de grote zanger is die ooit was, weet
hij zijn prachtige teksten op zulke overtuigende wijze voor te dragen,
dat hij iedere willekeurige jonge nachtegaal naar de kroon steekt.
Leonard
Cohen is momenteel voor de afwisseling eens niet op tournee, maar de
tour die hem in 2013 ook twee keer naar Nederland bracht staat bij een
ieder die er bij was nog in het geheugen gegrift. Zo ook bij mij. Ik ben
dan ook heel blij met de live-registratie Live In Dublin, die deze week
is verschenen.
De cover van
Live In Dublin lijkt als twee druppels water op die van Live In London
uit 2008, maar in muzikaal opzicht zijn de platen, ondanks een ook
redelijk vergelijkbare tracklist, wel degelijk verschillend. Het laagje
gruis op de stembanden van Leonard Cohen is nog wat groter geworden en
verder is Cohen de laatste jaren met een net wat andere band op stap
geweest.
Belangrijkste
verschil is dat de blaasinstrumenten zijn vervangen door een viool en
dat vind ik persoonlijk een verbetering. Leonard Cohen moet tijdens zijn
ruim drie uur durende shows af en toe even op adem komen en hierdoor
krijgt zijn band nog meer ruimte dan in het verleden.
Het is een
band waarin naast de al genoemde violist vooral de gitaristen en de
organist de aandacht trekken. Hiernaast zijn er uiteraard de prachtige
achtergrondvocalen van Sharon Robinson en de briljante Webb Sisters, die
de ruimte die Leonard Cohen in vocaal opzicht open laat (en dat is
flink wat ruimte) op bijzonder fraaie wijze inkleuren.
Live In
Dublin werd een maand voor de concerten in Rotterdam en Amsterdam
opgenomen en heeft een vergelijkbare tracklist. Het is een tracklist die
voert langs alle hoogtepunten in het oeuvre van Leonard Cohen. Het is
een oeuvre dat zijn gelijke niet kent, want Leonard Cohen behoort tot
het selecte groepje grootheden met een volstrekt uniek geluid.
Het knappe
van Live In Dublin vind ik dat er geen poging is gedaan om het
live-geluid wat op te poetsen. We krijgen een complete show, geen
selectie uit het beste van een tour. Oppoetsen is ook niet nodig voor de
subliem spelende band of voor de engelachtige vocalen van The Webb
Sisters en Sharon Robinson, maar de vocalen van Leonard Cohen laten
duidelijk horen dat hij inmiddels stevig op leeftijd is en ten tijde van
de opnames bovendien al een jaar op tournee was.
Is het erg
dat de stem van Leonard Cohen af en toe wat hapert? Ik vind het
persoonlijk geen enkel probleem. Juist de kwetsbaarheid in zijn stem
geeft zijn voordracht extra lading en bovendien heb ik de uitvoeringen
van een nog beter zingende Leonard Cohen al lang in huis.
Live In
Dublin weet 3 cd’s te boeien met geweldige songs, een fantastische band,
unieke teksten (Leonard Cohen is meer een dichter dan een songwriter)
en een zanger op leeftijd die zich 3 uur lang volledig geeft en je keer
op keer te pakken heeft.
Live In
Dublin, dat ook nog eens een DVD of Blu-Ray bevat, is een onmisbaar
document voor een ieder die er vorig jaar bij was in Rotterdam of
Amsterdam, maar het is ook een document dat de aandacht verdient van de
critici die Leonard Cohen inmiddels hebben afgeschreven en daarom ook
Popular Problems ten onrechte links hebben laten liggen. Ik behoor tot
de eerste groep en heb genoten van de eerste luisterbeurt. Er zullen er
nog vele volgen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'So Long Marianne':
https://www.youtube.com/watch?v=TC5xv3JKy8E
of kopen op Bol.com
No comments:
Post a Comment