De
Amerikaanse zangeres Melody Gardot heeft, ondanks drie werkelijk
fantastische platen, nog altijd niet dezelfde status als soortgenoten
als Norah Jones en Madeleine Peyroux.
Dat heeft
waarschijnlijk deels te maken met de eigenzinnigheid van de zangeres uit
New York, want steeds als je denkt te weten in welke genres Melody
Gardot opereert, slaat ze weer nieuwe wegen in.
Na de blues,
soul, jazz en pop van haar debuut Worrisome Heart uit 2006, dat Melody
Gardot overigens maakte na een zwaar verkeersongeluk dat haar tot op de
dag van vandaag beperkt, ging opvolger en voorlopig meesterwerk My One
And Only Thrill uit 2009 meer de kant van de jazz op, terwijl het in
2012 verschenen The Absence juist volop invloeden uit de wereldmuziek
(en met name Franse en Zuid Amerikaanse muziek) verwerkte.
Voor het
onlangs verschenen Currency Of Man keerde Melody Gardot terug naar
producer Larry Klein, die ooit Joni Mitchell produceerde en ook achter
de knoppen zat bij de opnames van My One And Only Thrill; volgens velen
de beste Melody Gardot plaat tot dusver.
Toch klinkt
Currency Of Man weer flink anders dan de vorige platen van Melody Gardot
en zijn er eigenlijk maar twee constanten; de hoge kwaliteit van de
platen van de Amerikaanse zangeres en haar geweldige stem. Met het predicaat zangeres doe ik Melody Gardot overigens wel wat te kort, want de Amerikaanse schrijft zelf al haar songs.
Op
Currency Of Man zijn de invloeden uit de wereldmuziek, die op The
Absence nog zo belangrijk waren, weer grotendeels verdwenen. Producer
Larry Klein trommelde voor Currency Of Man flink wat gelouterde
sessiemuzikanten op en heeft uiteindelijk gezorgd voor een prachtige
klinkende plaat. Het is een plaat waarop invloeden uit de jazz weer iets
aan terrein hebben gewonnen, maar op Currency Of Man domineren
uiteindelijk de invloeden uit de soul.
Het is
vooral laid-back soul, die me persoonlijk meer dan eens doet denken aan
de muziek van Bill Withers, maar Melody Gardot gaat op haar nieuwe plaat
ook aan de haal met invloeden uit de funk, rhythm & blues, jazz en
zelfs gospel.
Currency
Of Man valt op door een bijzonder ingetogen, maar ook bijzonder
smaakvolle instrumentatie. De vaak wat lome songs zijn voorzien van
mooie trage gitaarlijnen, een zwoele ritmesectie, waarna prachtige
gearrangeerde blazers en strijkers het geheel compleet mogen maken.
Het is
razend knap hoe de muzikanten op de plaat zo subtiel en ingehouden
kunnen spelen en het is minstens even knap hoe topproducer Larry Klein
al deze subtiele en ingehouden klanken aan elkaar heeft gesmeed tot een
buitengewoon smaakvol maar ook heerlijk broeierig geheel.
De
prachtige en subtiele klanken op Currency Of Man smeken om een zangeres
van wereldklasse en dat is Melody Gardot. De Amerikaanse omarmt de lome
en intieme instrumentatie en voorziet deze van ingehouden, broeierige en
heerlijk lome en dromerige vocalen. Het herinnert aan de grote
zangeressen uit vervlogen tijden, waardoor Currency Of Man direct een
diepe indruk maakt en vervolgens steeds meer gaat imponeren.
Met
Currency Of Man heeft Melody Gardot haar beste plaat tot dusver gemaakt.
Hoogste tijd dus om deze unieke zangeres in brede kring te omarmen. Ik
verheug me nu al op lome zomerdagen, broeierige avonden en luie
ochtenden met Currency Of Man van Melody Gardot. Dat zouden meer
muziekliefhebbers moeten doen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Same To You':
www.youtube.com/watch?v=Jb3lTVL7qM8
of kopen of Bol.com
No comments:
Post a Comment