Hoewel pas
aan het eind van het jaar de balans wordt opgemaakt, duikt er zo af en
toe een plaat op die ik direct in één van de toekomstige jaarlijstjes
wil duwen. Een
plaat die wat mij betreft zeker op zal duiken in de lijst met de meest
memorabele en bijzondere debuten van 2015 is het debuut van de band
Algiers.
Algiers
bestaat uit drie muzikanten die elkaar tegen het lijf liepen in Atlanta,
Georgia, maar inmiddels vanuit diverse wereldsteden opereren. Het
titelloze debuut van de band valt direct op door een even bijzondere als
krachtige mix van stijlen.
Het is een
mix van stijlen die door iedereen op een andere manier wordt omschreven,
maar de omschrijving van AllMusic.com is wat mij betreft de mooiste
illustratie van de onmogelijkheid om de muziek van Algiers in een hokje
te duwen: “Algiers' sound is rife with references that smear together
in a soundscape that reasserts (not recombines) musical traditions in a
visceral, militant, spiritual way: the striated post-punk of a Certain
Ratio, the agit-prop funk attack of the Pop Group, angular, elastic
guitar screes à la Gang of Four, the pulsing industrial crunch of
Suicide, the hard psychedelic soul of the Temptations, raw Georgia
gospel circa the Elders of Zion, John Lee Hooker's early boogie, and the
lonesome wails of chain gangs and field hollers”.
Het is een
omschrijving waarvan waarschijnlijk niemand direct chocolade kan maken,
maar wanneer je het debuut van Algiers wat beter kent blijkt het ook een
omschrijving die wel degelijk hout snijdt.
Zelf hoor ik
overigens nog 1001 andere dingen in de muziek van Algiers en dit
varieert van Moby en de Fine Young Cannibals tot The Birthday Party en
Nina Simone, maar ik vrees dat ik deze hele recensie zou kunnen vullen
met namen, zonder dat er ook maar één de lading volledig dekt.
De muziek
van Algiers heeft een diepe onderlaag van stokoude blues en gospel. Het
is een laag die wordt gedragen door de geweldige vocalen van Franklin
James Fisher, die zijn teksten voordraagt als een voodoo-priester.
De soulvolle
en bluesy onderlaag van de muziek van Algiers wordt gecombineerd met
een nog niet eerder vertoonde mix van stijlen. De muziek van Algiers
heeft absoluut wortels in de donkere postpunk van de late jaren 70, maar
grijpt ook terug op de industrial van de jaren 80 en 90 of op de muziek
die Moby maakte op basis van blues samples.
Het is
bijzondere combinatie van invloeden, maar het is ook een combinatie die
uitstekend blijkt te werken. De muziek van Algiers is soms sober en soms
overvol, maar bijna altijd donker en dreigend. Het is muziek die is
gevangen in een productie met ongelooflijk veel diepte en dynamiek. De
vocalen van Franklin James Fisher zijn soms heel ver weg en spuwen je
niet veel later recht in je gezicht. Hetzelfde geldt voor de soms
ontsporende gitaren, de diepe en duistere ritmes (of juist subtiel
tikkende ritmeboxen) of het bijzondere tapijt aan elektronica, dat soms
inderdaad aan Suicide doet denken.
Algiers
maakt ook nog eens muziek waar de urgentie van af spat. Het trio is niet
bang voor politieke thema’s en stookt het vuurtje niet alleen in
muzikaal opzicht, maar ook in tekstueel opzicht zo nu en dan flink op.
Het debuut van Algiers is hierdoor een plaat die flink aankomt. Zeker
in het begin kon ik de donkere en intense muziek van de band slechts in
kleinere doseringen tot me nemen, maar inmiddels beluister ik de hele
plaat als het meesterwerk dat het is.
Algiers
maakt het de luisteraar zeker niet makkelijk, maar een ieder die
enthousiast opveert bij bevlogen muziek die durft te experimenteren
haalt met het debuut van Algiers een hele indrukwekkende plaat in
huis. Een plaat die zoals gezegd wel haast moet gaan opduiken in de
lijstjes met de meest opzienbarende debuten van 2015.
Je kunt hier luisteren naar 'Black Eunuch':
https://www.youtube.com/watch?v=IGV9rFA-tRk
of kopen op Bol.Com
No comments:
Post a Comment