In de Britse muziektijdschriften wordt het debuut van Olivia Chaney zeer warm onthaald.
Dat wekt
geen verbazing, want de Britse singer-songwriter, die overigens al een
aantal jaren wordt geschaard onder de grote talenten van de hedendaagse
Britse folk scene, maakt op haar debuut The Longest River muziek die
heel dicht tegen de traditionele Britse folk uit de jaren 60 en 70 aan
schuurt.
Bij
beluistering van The Longest River komt de naam van Sandy Denny meerdere
malen op en dat is een naam die nog altijd veel emoties oproept onder
de liefhebbers van traditionele Britse folk.
Nu zijn er
heel veel Britse singer-songwriters die met de erfenis van de veel te
jong overleden Sandy Denny aan de haal zijn gegaan en nog steeds gaan,
maar Olivia Chaney steekt er op haar debuut toch wel wat boven uit, al
heeft het even geduurd voor ik er zo over dacht.
Hoewel de
muziek van de jonge Britse singer-songwriter absoluut diep is geworteld
in de Britse folk uit de jaren 60 en 70, slaagt Olivia Chaney er ook in
om een eigen en eigentijdse draai te geven aan de mooie invloeden uit
het verleden. Dit doet ze door in de instrumentatie af en toe buiten de
gebaande paden van de Britse folk te treden, bijvoorbeeld door de inzet
van synthesizers en een harmonium, maar ook in vocaal opzicht beperkt
Olivia Chaney zich niet uitsluitend tot de invloeden van de groten uit
de Britse folk.
The Longest
River lijkt op het eerste gehoor misschien oer-Brits, maar na verloop
van tijd hoorde ik toch ook invloeden uit de Amerikaanse folk uit de
jaren 60 en 70. Hiernaast verwerkt Olivia Chaney ook op subtiele wijze
invloeden uit de jazz en de klassieke muziek in haar songs en hoor ik
heel af en toe iets van een redelijk conventioneel klinkende Kate Bush.
Uiteindelijk
bepalen de verwerkte invloeden slechts ten dele of een plaat me
aanspreekt of niet. Er zijn de afgelopen jaren zoveel folkies opgedoken
dat ik af en toe wat sceptisch wordt, maar Olivia Chaney heeft me met
The Longest River uiteindelijk genadeloos ingepakt.
De songs van
de Britse singer-songwriter zijn zeker geen dertien in een dozijn
folksongs en zitten zowel wanneer het gaat om de instrumentatie als de
vocalen razend knap in elkaar. In beide gevallen opereert de Britse zeer
subtiel.
The Longest
River is een buitengewoon ingetogen en stemmige plaat vol door piano of
gitaar gedragen songs, die in eerste instantie erg traditioneel en wat
plechtig aan doen, maar het is ook een plaat vol songs die bijna
eindeloos lijken te groeien. Ik
geef eerlijk toe dat ik bij eerste beluistering van The Longest River
nog wel wat twijfelde. Ik vond het bij eerste beluistering allemaal wel
erg traditioneel en de songs van Olivia Chaney bleven bovendien maar
moeilijk hangen.
Zeker
wanneer je geen heel groot liefhebber van traditionele Britse folk bent,
is The Longest River een plaat die hoge barrières op kan werpen, maar
wanneer Olivia Chaney je eenmaal raakt met haar bijzondere songs, raakt
ze je ook diep. Dat ligt voor een belangrijk deel aan de werkelijk
prachtige stem van de Britse, maar ook de instrumentatie op, de
productie van en de songs op The Longest River blijken na enige
gewenning kunststukjes. Terecht dus dat deze bijzondere plaat in
Engeland wordt bejubeld. Nu Nederland nog.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Imperfections':
https://www.youtube.com/watch?v=-rGUInwyCRQ
of kopen of Bol.com
No comments:
Post a Comment