Twee jaar geleden schreef Erwin Zijleman een recensie van het vorige album van deze band, lees hier: http://wonomagazine.blogspot.nl/2013/06/the-folk-sinner-lee-harveyosmond.html. Deze recensie behoort tot de best gelezen stukken op dit blog, zoals u onderaan de pagina van het blog kunt zien. Vandaag keert Lee Harvey Osmond terug. Hoe bevalt de nieuwe plaat, Erwin?
Lee Harvey
Osmond (de schrijfwijze LeE HARVeY OsMOND lijkt gelukkig opgegeven; ik
doe er in ieder geval niet meer aan mee) imponeerde ruim twee jaar
geleden met het prachtige The Folk Sinner.
The Folk
Sinner werd helaas slechts in zeer kleine kring opgepikt, maar vrijwel
iedereen die de plaat hoorde was er stuk van. Zo ook ik.
Lee Harvey
Osmond is een band rond de Canadees Tom Wilson, die voor The Folk Sinner
een beroep kon doen op een aantal beroemde landgenoten, onder wie
Cowboy Junkies gitarist Michael Timmins (die de plaat ook produceerde),
Cowboy Junkies zangeres Margot Timmins, muzikale duizendpoot Hawksley
Workman, singer-songwriter Oh Susanna, Astrid Young (halfzus van Neil)
en miskend talent Colin Linden.
Voor de
nieuwe plaat van Lee Harvey Osmond deed Tom Wilson wederom een beroep op
producer Michael Timmins, maar verder werd de plaat grotendeels
ingespeeld met een vaste band, waardoor Beautiful Scars wat meer als een
bandplaat klinkt dan The Folk Sinner en bovendien is voorzien van een
wat homogener geluid.
Beautiful
Scars is voorzien van een stemmige en vaak wat donkere sfeer die je zo
een duistere nachtclub in sleept. De nieuwe plaat van Lee Harvey Osmond
is wat meer ingetogen dan zijn voorganger, maar heeft net als deze
voorganger een bijna bedwelmende sfeer.
De muziek
van de band rond Tom Wilson laat zich nog steeds lastig vergelijken met
de muziek van anderen en schiet ook nog steeds meerdere kanten op,
waardoor je je het ene moment in een jazzy nachtclub waant en het
volgende moment toch weer in de psychedelische Summer of Love.
Als ik dan
toch met vergelijkingsmateriaal op de proppen moet komen, denk ik aan
Tom Waits, al is de muziek van Lee Harvey Osmond een stuk toegankelijker
dan de muziek die Tom Waits de laatste jaren maakt. In de
psychedelische passages heeft de instrumentatie nog altijd wat van The
Doors, maar wanneer de psychedelica wordt verruild voor jazz-noir
verdwijnt dit vergelijkingsmateriaal als sneeuw voor de zon. Ander
vergelijkingsmateriaal wordt aangedragen door Robbie Robertson en Dr.
John, maar geen van de genoemde namen blijft gedurende de hele speelduur
van Beautiful Scars relevant en wordt bijvoorbeeld ondergraven wanneer
Tom Wilson op de proppen komt met een uiterst ingetogen folkie song of
een country-noir song.
Zoals gezegd
werd de vorige plaat van Lee Harvey Osmond helaas niet breed opgepikt,
maar maakte de plaat in kleine kring zeer diepe indruk. Het zal voor
Beautiful Scars waarschijnlijk niet anders zijn.
Lee Harvey
Osmond mist de steun van een grote platenmaatschappij en maakt muziek
die lastig in een hokje is te duwen, maar vrijwel iedereen die deze
plaat uit de speakers laat komen zal worden gegrepen door de unieke
sfeer op de plaat en door de fascinerende songs van Tom Wilson.
Zelf was ik
ook direct na één keer horen helemaal om en geniet ik evenveel van de
heerlijke donkere sfeer en de fraaie inzet van blazers, als van de
donkere vocalen van Tom Wilson, het psychedelische geluid en zeker ook
het werkelijk fantastische gitaarwerk van Aaron Goldstein, die eerder
speelde met Elliot BROOD, City And Colour en Cowboy Junkies. Voor mij
wederom een jaarlijstjesplaat en dit verdient navolging. Luister naar
Lee Harvey Osmond en huiver. Wat een plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Blue Moon Drive':
https://www.youtube.com/watch?v=J4vkcFKSK5M
of kopen op Bol.com
No comments:
Post a Comment