Giant Sand
maakte in de tweede helft van de jaren 80 en in de eerste helft van de
jaren 90 aan de lopende band geweldige platen en stond aan de basis van
de zogenaamde Tucson Americana, maar sindsdien staat de band rond de
eigenzinnige Howe Gelb vooral op een laag pitje en is het feitelijk meer
een project dan een band.
Wanneer Howe
Gelb weer eens een plaat wil maken onder de naam Giant Sand, trommelt
hij flink wat bevriende muzikanten op, om vervolgens bijna achteloos een
prachtplaat te maken.
Gelb heeft
dat ook dit keer gedaan en heeft voor Heartbreak Pass een uit de kluiten
gewassen en opvallend bont gezelschap aan gastmuzikanten verzameld. Wat
te denken van Sonic Youth drummer Steve Shelley, Grandaddy’s Jason
Lytle, de pedal steel van Maggie Björklund, topproducer John Parish (PJ
Harvey) en voormalig Grant Lee Buffalo voorman Grant Lee Phillips.
Heartbreak Pass heeft ook nog een Nederlands tintje, want in één van de
songs duiken Ilse DeLange en JB Meijers, oftewel The Common Linnets 2.0
op.
Naast deze
prachtige line-up is er natuurlijk ook nog Howe Gelb zelf, die de plaat
van flink wat extra instrumenten, doorleefde vocalen en uiteraard een
flinke dosis eigenzinnigheid heeft voorzien.
Heartbreak
Pass werd opgenomen in een aantal Europese steden en in de thuisbasis
Tucson, Arizona, en is, mede door de grote verscheidenheid aan
gastmuzikanten, één van de meest veelzijdige platen die Giant Sand tot
dusver heeft uitgebracht.
De plaat
opent prachtig ingetogen met een akoestische gitaar en de unieke
voordracht van Howe Gelb, maar vervolgens schiet de plaat alle kanten
op. Alle gastmuzikanten mogen hierbij hun steentje bijdragen, waardoor
Giant Sand het ene moment net zo rauw klinkt als Sonic Youth, om
vervolgens de Americana te verruilen voor de indie-rock die raakt aan de
muziek waarmee Grandaddy ooit zoveel roem wist te vergaren. Het is nog
maar het topje van de ijsberg.
Het is knap
dat Heartbreak Pass ondanks alle invloeden klinkt als een echte Giant
Sand plaat. Dat ligt voor een deel aan de herkenbare zang van Howe Gelb,
maar ook de fraaie productie van John Parish heeft ervoor gezorgd dat
de diverse genres die Howe Gelb op Heartbreak Pass aan zijn zegekar
bindt, worden ingepast in het typische en mij inmiddels zo dierbare Giant
Sand geluid.
Natuurlijk
maakt Howe Gelb het de luisteraar weer niet makkelijk, bijvoorbeeld door
het ene moment te betoveren met heerlijk gitaarwerk, maar niet veel
later uit te pakken met vervreemdende elektronica, maar bij Howe Gelb
heb ook altijd het idee dat overal over is nagedacht en uiteindelijk
werkt ook vrijwel alles.
Mede door de
wel erg eigenzinnige wijze waarop Howe Gelb muziek maakt, waren de
laatste platen van Giant Sand wat mij betreft toch wel wat minder dan de
platen die de band, destijds nog met Joey Burns en John Convertino (nu
de basis van Calexico) in de gelederen, in het verre verleden maakte,
maar Heartbreak Pass bevalt me ouderwets goed.
Howe Gelb is
uitstekend op dreef met een aantal donkere en broeierige Americana
songs, maar hij slaat ook op geslaagde wijze zijn vleugels uit in een
aantal songs waarvoor Lou Reed in zijn beste dagen zich niet zou hebben
geschaamd.
Heartbreak
Pass is in eerste instantie een veelkleurige puzzel waarin de
aanknopingspunten wel eens ontbreken, maar uiteindelijk valt alles op
zijn plaats en dragen ook de impulsen van de elektronica van Jason
Lytle, die ik in eerste instantie wat minder geslaagd vond, nadrukkelijk
bij aan het bijzondere resultaat. Ook het Nederlandse tintje valt
overigens niet tegen, want Ilse DeLange schuurt heerlijk tegen de vocalen van
Howe Gelb aan en tekent voor één van de hoogtepunten op de plaat.
Het uit 15
songs bestaande Heartbreak Pass telt uiteindelijk vele hoogtepunten en
is niet alleen één van de betere platen van Giant Sand, maar ook één van
de betere platen van het moment.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Heavenly':
https://www.youtube.com/watch?v=akZWdz7RgEE&list=PLRtKqBQosbm2ufnvoHQNtogFw9MBuvDT7
of kopen op Bol.com
No comments:
Post a Comment