De
Amerikaanse singer-songwriter Gretchen Peters maakt inmiddels al zo’n 20
jaar platen, maar mijn eerste kennismaking met haar muziek is van veel
recentere datum.
Gretchen
Peters werd geboren in Westchester County, New York, maar bracht het
grootste deel van haar jeugd door in Boulder, Colorado. Toen ze oud
genoeg was om op eigen benen te staan verruilde ze Boulder voor
Nashville en zocht ze haar geluk in de lokale muziekindustrie. Dat
leverde haar als snel succes en zelfs Grammy nominaties op als
songwriter, maar uiteindelijk koos Gretchen Peters niet voor het grote
geld, maar voor haar eigen plekje in de spotlights.
Het duurde
vervolgens lang voor ik haar ontdekte. Pas in 2008 omarmde ik Gretchen
Peters nadat ik het samen met Tom Russell gemaakte One To The Heart, One
To The Head had gehoord. Sindsdien was Gretchen Peters van de partij op
nog twee andere platen van Tom Russell en bracht ze zelf in 2012 het
prachtige Hello Cruel World uit.
Deze plaat
wordt precies drie jaar later gevolgd door Blackbirds, dat ik direct na
eerste beluistering al een meesterwerk durfde te noemen. Ik heb de plaat
vervolgens toch maar even laten liggen, maar de jubelstemming na eerste
beluistering is de afgelopen weken zeker niet verdwenen. Integendeel
zelfs.
Gretchen
Peters heeft met Blackbirds een rootsplaat gemaakt die zich kan meten
met die van de grootheden in het genre. Het is een plaat die ver is
verwijderd van de gladde Nashville country waarmee Gretchen Peters haar
eerste stappen in de muziekindustrie zette en aansluit bij de meer
alternatieve singer-songwriters in het rootssegment.
Blackbirds
opent lekker stevig met gitaren die hier en daar associaties oproepen
met Neil Young’s Crazy Horse, maar mij persoonlijk vooral doen denken
aan mijn favoriete Alison Moorer plaat, The Duel. De vergelijking met
The Duel duikt bij mij wel vaker op, bijvoorbeeld vanwege de wat donkere
sfeer op de plaat, de fraaie instrumentatie en productie en de
geweldige vocalen.
Blackbirds
blijkt een opvallend gevarieerde plaat. Tegenover de rauwe en gloedvolle
opener staan een aantal intiemere songs, een aantal wat traditionelere
songs en een aantal songs die zich juist redelijk frequent buiten de
gebaande paden van de traditionele Amerikaanse rootsmuziek begeven.
Blackbirds moet hierdoor in staat worden geacht om een wat breder
publiek aan te spreken, maar ook voor de rootspuristen onder ons valt er
op de nieuwe plaat van Gretchen Peters genoeg te genieten.
Zelf luister
ik vooral naar mijn hart. Alles wat Gretchen Peters op Blackbirds doet
weet me te raken en hoe vaker ik er naar luister, hoe mooier de plaat
wordt. Ik ben persoonlijk zeer onder de indruk van het mooie geluid op
en de fraaie productie van Blackbirds. Gretchen Peters kon voor haar
nieuwe plaat een beroep doen op flink wat topmuzikanten en werd
hiernaast nog vergezeld door gasten als Will Kimbrough, Kim Richey,
Jerry Douglas, Jason Isbell, Jimmy LaFave en Suzy Bogguss. Ik kan me
voorstellen dat het voor de liefhebbers van rauwe en pure rootsmuziek
misschien wel wat te mooi klinkt, maar persoonlijk vind ik alle
tierelantijntjes relevant en effectief (let vooral op de orgeltjes en de
weergaloze mandoline van Will Kimbrough).
Gretchen
Peters verdiende vorig jaar haar plekje in de Nashville Songwriter's
Hall of Fame en laat op Blackbirds horen hoe terecht dat was. Ik had
Gretchen Peters al hoog zitten, maar met deze plaat schaart ze zich wat
mij betreft onder het beste dat de hedendaagse roots scene heeft te
bieden.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Blackbirds' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=a5hIn569qMQ
En kopen bij Bol.Com:
No comments:
Post a Comment