Benjamin
Clementine zag ik een paar maanden geleden voorbij komen in De Wereld
Draait Door; zo ongeveer de beste reclame die een muzikant zich
tegenwoordig kan wensen.
Er werd me
wat te driftig gestrooid met superlatieven en het optreden van één
minuut dat volgde maakte op mij totaal geen indruk; de staande ovatie na
afloop ten spijt. Ik zag een minuut zonder enige structuur, die
werkelijk overliep van pretentie, wat bij mij altijd flink wat allergie
oproept.
Ik begon
daarom met frisse tegenzin aan de beluistering van At Least For Now, het
debuut van de van oorsprong Ghanese muzikant, die opgroeide in Londen,
maar als muzikant voor het eerst indruk maakte in de metrostations van
Parijs, waarin hij omstanders imponeerde met zijn bijzondere muziek en
al even bijzondere vertolkingen van het werk van anderen.
At Least For
Now is absoluut de uiterst pretentieuze plaat die ik op basis van mijn
eerste kennismaking met de muziek van Benjamin Clementine had verwacht,
maar waar het kwartje bij mij in die ene minuut DWDD niet viel, maakt
het hele album, na enige gewenning, wel flink wat indruk.
Het is
bijzondere muziek die Benjamin Clementine maakt. Centraal staan zijn
donker klinkende en vaak wat jazzy pianospel en zijn bijzondere stem,
die wat plechtig aandoet en meer dan eens aan Nina Simone doet denken.
Antony Hegarty is het andere vergelijkingsmateriaal dat tot dusver vaak
wordt aangedragen bij het omschrijven van de muziek van Benjamin
Clementine en ook dit is zinvol vergelijkingsmateriaal. Met Antony deelt
Benjamin Clementine de voorliefde voor zwaar aangezette songs vol
dramatiek en een voorkeur voor een stemmige, vaak wat klassiek aandoende
instrumentatie.
Persoonlijk
hoor ik ook nog wel wat van de vergeten legende Billy MacKenzie, maar
uiteindelijk mag, nee moet, Benjamin Clementine worden gezien als een
muzikant met een uniek eigen geluid.
Stemmige pianoklanken staan centraal op At Least For Now, maar Benjamin Clementine zet ook met enige regelmaat percussie
en vooral strijkers in, wat zijn songs voorziet van de broodnodige
variatie en bovendien structuur geeft aan deze songs.
Het is
allemaal behoorlijk zwaar aangezet, behoorlijk somber en bij vlagen net
wat teveel van het goede, maar zeker wanneer Benjamin Clementine
redelijk binnen de lijntjes kleurt, maakt hij veel indruk met zijn
indringende songs.
In vocaal
opzicht kan hij werkelijk alle kanten op, waardoor hij afwisselend kan
klinken als Nina Simone, Antony Hegarty, Billy MacKenzie of zelfs Bowie
in zijn meer theatrale dagen, maar Benjamin Clementine is net zo
makkelijk een soulzanger, een nachtclub jazzartiest of een speenvarken
dat naar de slachtbank wordt gevoerd.
Ik geef
direct toe dat de wat meer extreme momenten op At Least For Now me in
eerste instantie flink tegen stonden, maar uiteindelijk brengen deze het
bijzondere debuut van Benjamin Clementine op smaak en geven ze dit
debuut pit.
At Least
For Now is zeker geen makkelijke plaat, zodat je zeker de tijd moet
nemen om deze bijzondere plaat te doorgronden, maar uiteindelijk krijg
je er veel voor terug. Benjamin Clementine heeft een indringende,
avontuurlijke, emotievolle en meeslepende plaat vol lef en bravoure
gemaakt. Zet hem twee keer achter elkaar op, bijt af en toe even door de
zure appel heen en maak uiteindelijk een diepe buiging voor dit grote
en eigenzinnige talent. Aangekondigd als één van de muzikale sensaties
van 2015 en hij maakt het waar. Meer dan waar zelfs.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Condolence':
https://www.youtube.com/watch?v=6DU6lDPs-AQ
of kopen op Bol.com:
No comments:
Post a Comment