Voor platen
in de categorie ‘minder bekend talent in het rootssegment’ ga ik deze
week bijna een jaar terug in de tijd. Het is immers al weer bijna een
jaar geleden dat Dear Great Canyon van de Spaanse singer-songwriter
Joana Serrat verscheen.
Dat leverde
haar vorig jaar helaas maar weinig aandacht op in Nederland, maar
dankzij haar optreden op Eurosonic staat Dear Great Canyon nu gelukkig
alsnog in de belangstelling. En terecht.
Joana Serrat
groeide op in de buurt van Barcelona. Dat hoor je soms terug in het
Engels van de Spaanse singer-songwriter, maar zeker niet in de muziek
die op Dear Great Canyon centraal staat. De ouders van Joana Serrat
beschikten over een goed gevulde platenkast, waarin Amerikaanse muziek
centraal stond en die platenkast heeft de muzikale voorkeur van de jonge
Joana Serrat voor een belangrijk deel bepaald.
Joana Serrat
ging daarom aan de andere kant van de grote plas op zoek naar een
geschikte producer van naam en faam en die bleken uiteindelijk in de rij
te staan voor de getalenteerde Spaanse singer-songwriter. Dear Great
Canyon werd uiteindelijk opgenomen in het Spaande Cadiz met de
gerenommeerde producer Howard Bilerman achter de knoppen. Bilerman is
vooral bekend van The Arcade Fire (hij produceerde het nooit meer
overtroffen Funeral) en Godspeed You! Black Emperor, maar produceerde
ook platen van Vic Chesnutt, Basia Bulat en de al weer vergeten Angela
Desveaux (check haar prachtplaten uit 2006 en 2008).
Howard
Bilerman heeft het debuut van Joana Serrat voorzien van een productie
die zowel authentiek als modern klinkt. De voorliefde van Joana Serrat
voor Amerikaanse rootsmuziek klinkt nadrukkelijk door op Dear Great
Canyon, maar het is zeker geen 13 in een dozijn rootsplaat
geworden. Dear Great Canyon laat weliswaar goed horen dat Joana Serrat
flink is beïnvloed door Amerikaanse folk en country, maar deze invloeden
zijn verpakt in een heerlijk dromerig en op hetzelfde moment vol geluid
waarin typische rootsinstrumenten als een pedal steel fraai worden
gecombineerd met moderne elektronica en elektrische gitaren.
Ook qua zang
is Joana Serrat overigens geen typische rootszangeres. Haar stem doet
af en toe denken aan die van Beth Orton, maar heeft af en toe ook iets
van Sinéad O’Connor, al worden de excessen gelukkig vermeden. Joana
Serrat kan echter ook klinken als een folkie van weleer, wat een hele
gevarieerde plaat oplevert, met het hoge niveau als enige constante.
Het levert
ook een plaat op die uiteindelijk niet precies in een hokje past, maar
wel steeds weet te betoveren met prachtige songs vol geheimen. Deze zijn
de ene keer lichtvoetig en toegankelijk, maar zijn net zo makkelijk
ingetogen en donker of zelfs dreigend. De ene keer past het in het hokje
indie-pop of indie-rock, maar Joana Serrat is ook niet bang voor bijna
verstilde folk of duistere country-noir, die goed aansluit op de
voorbeelden uit de platenkast van haar ouders.
Howard
Bilerman verdient een standbeeld voor de prachtige productie van Dear
Great Canyon, maar het meeste respect gaat natuurlijk uit naar de
Spaanse singer-songwriter Joana Serrat, die niet alleen een bloedmooie
maar ook volop betoverende plaat heeft gemaakt vol songs die iets met je
doen en je nieuwsgierig maken naar de achtergronden van deze plaat.
Na flink wat
beluisteringen weet ik het zeker: Dear Great Canyon is een debuut om
heel erg druk over te doen. Dat is vorig jaar helaas niet gebeurd, maar
dat Dear Great Canyon een tweede kans verdient is wat mij betreft zeker.
Ik schaar hem in ieder geval alvast onder de verrassingen van 2015.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Green grass':
https://www.youtube.com/watch?v=KuxpdsFRyWo
No comments:
Post a Comment