Dat was een leuke avond! Enkele
leden van je favoriete bands zien die covers spelen van een andere band waar je
erg van houdt. Gezien het hoogtepunt in de jaren tachtig van die laatste band was
het ook nog een ‘trip down memory lane’.
Bartel Bartels is een muzikant
die als Professor Nomad odes aan de groten der muziekaarde organiseert,
gespeeld met Nederlandse topmuzikanten. In 2013 deed hij een Tribute to AC/DC bijvoorbeeld.
Eerder dit jaar was er een tribute-tournee aan Neil Young, met Henk Koorn van
Hallo Venray en Ben Kribbe van Van Dik Hout. Zelf speelt Bartels op bas en Van
der Meijden is de vaste drummer.
Maar nu dus een ode aan The Cure.
Wij werden vermaakt door:
Carol van Dyk – Zang (Bettie Serveert)
Peter Visser – Gitaar (Bettie Serveert)
Patrick van Herrikhuyzen – Toetsen (Van Dik Hout)
Bartel Bartels – Bas – (Professor Nomad)
Stephan van der Meijden – Drums (Independent)
Peter Visser – Gitaar (Bettie Serveert)
Patrick van Herrikhuyzen – Toetsen (Van Dik Hout)
Bartel Bartels – Bas – (Professor Nomad)
Stephan van der Meijden – Drums (Independent)
Op diverse websites vond ik het volgende
commentaar van Carol: "Toen Bartel mij vroeg of ik zin had om mee te doen
aan een cover sessie was mijn antwoord meteen een volmondig 'Ja!'. Het toeval
wilde dat we met Bettie Serveert ooit een cover hebben gespeeld van Boys Don't
Cry, waarbij de overige Betties verbaasd waren dat ik, als Canadees zijnde, met
een Brits accent kon zingen. We zijn allemaal fan van The Cure: die band heeft
zoveel geweldige hits geschreven, hoe kun je het nou níet leuk vinden om hen te
coveren?"
Dat plezier was duidelijk aanwezig bij band én
zaal. Sterker, Peter Visser leek blij verrast dat de zaal (ik schat rond de 150
mensen) er vanaf het eerste nummer zin in had. Maar dat kan ook van de band
gezegd worden. Stipt om half negen het podium oplopen en gewoon lekker spelen.
Carol inderdaad met een behoorlijk Engels accent, wat vooral opviel in haar
nadrukkelijke “can’t” in Zuid-Engels
‘posh accent’. Als ik het goed zag had zij ook dezelfde lippenstift als Robert
Smith opgedaan en in ieder geval hield zij ook op dezelfde manier haar ogen
verborgen onder heur haar. Qua impact op het publiek maakte het trouwens helemaal
niet uit dat een vrouw de zang van The Cure voor haar rekening nam. Visser kon
zich uitleven met de gitaarvervormers en had er ook zichtbaar lol in. Maar alle
bandleden waren goed, zeker ook drummer Van der Meijden.
Het geluid was erg goed, en de nummers werden
veel strakker gespeeld dan je bijvoorbeeld op de live albums van The Cure zelf
hoort. Daarbij: wat hebben die jongen toch een stel lekker nummers bij elkaar
gecomponeerd en op plaat gezet. Letters
to Elise, 10:15 Saturday Night, Close to Me, Friday I am in Love, Killing an
Arab, A Forest, The Love Cats, een mooie langgerekte versie van Lullaby,
enzovoort. Alle hits op een rij, vijf kwartier lang: feestje. En als toegift nog een keer Boys don’t Cry en
Why Can’t I be You. Mijn voeten gingen dan ook makkelijk van de vloer.
Bartel, kunnen we ook verzoektournee’s indienen?
HareD
No comments:
Post a Comment