De grote
vijver met talentvolle vrouwelijke singer-songwriters zit in Nederland
momenteel werkelijk overvol. Het is hierdoor een fluitje van een cent om
er een prima plaat uit te hengelen, maar het gaat natuurlijk om de
echte parels en echte parels vind je meestal niet aan de oppervlakte.
Met Never Obsolete van PHOS heb ik er echter toch één gevonden en het is er één die ik voorlopig niet meer los ga laten.
Helemaal uit
de lucht vallen komt PHOS natuurlijk niet. Het alter ego van de uit
Utrecht afkomstige singer-songwriter Eveline Vroonland werd begin vorig
jaar al uitgeroepen tot 3FM Serious Talent en trok in januari flink wat
aandacht met haar cd-presentatie op Noorderslag. Door
te hoge stapels met nieuwe releases ontdekte ik Never Obsolete zelf net
wat later, maar inmiddels ben ik behoorlijk verslaafd geraakt aan het
debuut van PHOS.
Never
Obsolete is zeker geen 13 in een dozijn singer-songwriter plaat. Eveline
Vroonland voorziet haar intieme en aangename popliedjes niet van
akoestische gitaarklanken of uitsluitend pianospel, maar van een warm en
sfeervol elektronisch klankentapijt.
Het is een
klankentapijt vol zweverige en heerlijk atmosferische elektronica met
incidenteel een mooi verstopte piano en over het algemeen lekkere lome
beats. Het past allemaal prachtig bij de heldere stem van Eveline
Vroonland, die soms alleen en soms in meerdere lagen op je afkomt.
Het zijn
allemaal ingrediënten die wel vaker worden gebruikt, maar de combinatie
van ingrediënten levert op het debuut van PHOS een even aangenaam als
eigenzinnig geluid op. Het is een geluid dat een breed publiek moet
kunnen aanspreken, maar dat ook in de smaak zal vallen bij de kritische
en veeleisende muziekliefhebber.
PHOS
verrast op haar debuut met popliedjes vol geheimen. Het is knap hoe ze
met haar heldere vocalen aansluit bij de lome en soms wat donkere beats
en elektronica. Het is ook knap hoe Eveline Vroonland haar stem kan
versterken door hem in vele lagen uit de speakers te laten komen. Ze
raakt hierbij af en toe aan de muziek van Enya, al blijft het wel erg
vrijblijvend voortkabbelende new age geluid gelukkig achterwege.
Tenslotte weet PHOS op zeer fraaie wijze meerdere lagen muziek te
verstoppen in haar elektronische geluid, wat dit geluid veel diepgang
geeft en het geluid bovendien onderscheidt van de grauwe middenmoot.
Never
Obsolete van PHOS is een plaat waarbij het heerlijk wegdromen is, zeker
wanneer de beats nog wat gas terugnemen en de lagen vocalen je nog wat
meer benevelen. Toch slaagt PHOS er in om de aandacht vast te houden,
bijvoorbeeld door iedere keer net wat andere invalshoeken te kiezen
(waaronder een extra dosis soul, een uitstapje richting elektropop of
een flinke R&B impuls), door het tempo toch weer wat op te voeren of
door met een heuse rapper op de proppen te komen.
Met name
de R&B invloeden zullen liefhebbers van vrouwelijke
singer-songwriters mogelijk op enige afstand houden, maar een ieder die
vorig jaar genoot van Jessie Ware en de afgelopen weken geniet van het
(terecht) de hemel in geprezen debuut van Natalie Prass, kan
waarschijnlijk ook uitstekend uit de voeten met het debuut van PHOS, dat
zowel in muzikaal als in vocaal opzicht veelzijdiger is.
2015 moet
het jaar van heel veel vrouwelijk Nederlands talent gaan worden. Met het
uitstekende debuut van PHOS ligt de lat direct hoog.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Fall out':
https://www.youtube.com/watch?v=RpiLt-m8oDM
Never Obsolete van PHOS is alleen in digitale vorm beschikbaar en verkrijgbaar via iTunes (https://itunes.apple.com/nl/album/never-obsolete/id963195983).
No comments:
Post a Comment