Je kunt hier naar 'On Ira' luisteren.
Het titelloze debuut van
de Franse zangeres Zaz, het alter ego van de uit Tours afkomstige
Isabelle Geffroy, vond ik bijna drie jaar geleden in de Franse
Supermarché en groeide al snel uit tot een persoonlijke favoriet tijdens
en ver na de zomervakantie van 2010. De muziek van de Française sprak
ook de lezers van deze BLOG aan, want de recensie die ik over het debuut
van Zaz schreef stond lange tijd in de top 10 aller tijden van deze
BLOG (en staat nog altijd in de top 20). Deze week verscheen de tweede
plaat van Zaz (het live tussendoortje uit 2011 reken ik maar even niet
mee) en ik zal er niet omheen draaien, ook Recto Verso is weer een
geweldige plaat. Zaz wilde zich op haar debuut al niet beperken tot de
gebaande paden van de Franse chansons of de moderne zuchtmeisjes variant
en doet dit ook op Recto Verso niet. Op haar tweede plaat laat Zaz zich
geen enkel moment in een hokje duwen en maakt ze moderne Franse
popmuziek die zich door van alles en nog wat laat beïnvloeden, maar ook
weet te vernieuwen. Op het moment dat ik deze recensie schrijf komt de
regen met bakken uit de hemel, maar als de muziek van Zaz uit de
speakers komt schijnt de zon. Recto Verso bevat maar liefst 14 tracks en
een ieder die er snel bij is krijgt nog eens 3 bonustracks cadeau.
Ondanks de grote hoeveelheid songs klinkt iedere song op Recto Verso
weer anders. Zaz is op Recto Verso een chansonnière uit een ver
verleden, maar ook een popprinses uit de toekomst en alles tussen deze
twee uitersten in, waarvan met name het vleugje gipsy niet onvermeld mag
blijven. Zaz kan zwoel en verleidelijk zingen, maar kan zich ook
beperken tot ruwe emotie. Ook de instrumentatie op de plaat schiet alle
kanten op en varieert van uiterst sober (minimale gitaarakkoorden) tot
zeer uitbundig (met flink wat elektronische impulsen en strijkers en
blazers). Het is de veelzijdigheid die van Recto Verso zo’n goede plaat
maakt. Waar veel muzikanten tegenwoordig één kunstje uitmelken, is het
portfolio van Zaz overvol en opvallend veelkleurig. Recto Verso is als
een goed gevulde doos bonbons. Het zijn bonbons die aantrekkelijk zijn
versierd, maar de muzikale bonbons van Zaz zijn ook nog eens bijzonder
smakelijk en smaken bovendien allemaal anders. Als ik Recto Verso
helemaal heb beluisterd heb ik het gevoel dat ik naar tien platen heb
geluisterd en het zijn ook nog eens tien hele goede platen. Hoewel de
songs van Zaz lang niet allemaal even vrolijk zijn is Recto Verso een
plaat die je alleen maar met een brede glimlach kunt beluisteren.
Vergeleken met haar debuut is de muziek van Zaz niet alleen
veelkleuriger geworden, maar is ze ook veel beter gaan zingen. Zaz
beschikt over een donker stemgeluid met een rauw randje en het is een
stemgeluid dat makkelijk voor kippenvel zorgt. Beluister Recto Verso met
de koptelefoon en de impact van de plaat is enorm, beluister Recto
Verso op de achtergrond en de zon gaat schijnen en de bloemetjes gaan
bloeien. Zaz maakte bijna drie jaar geleden een nauwelijks te
overtreffen plaat, maar Recto Verso doet een zeker niet kansloze poging
om dit toch te realiseren. Ik was bijna drie jaar geleden diep onder de
indruk van het debuut van Zaz, maar Recto Verso raakt me nog dieper. Zaz
staat binnen de Franse popmuziek op eenzame hoogte en onderstreept dat
met een plaat die net als zijn voorganger een meesterwerk genoemd mag
worden.
Erwin Zijleman
No comments:
Post a Comment