Je kunt hier naar 'Can I change my mind' luisteren.
Van de Amerikaanse
muzikant Boz Scaggs had ik tot voor kort maar één plaat in huis, maar
die heb ik ook wel direct drie keer. Zijn klassieker Silk Degrees uit
1976 heb ik op LP, op cd en als luxe heruitgave. Ik ben er altijd van
uit gegaan dat Silk Degrees, waarop de wereldhits What Can I Say,
Lowdown en Lido Shuffle staan, de enige interessante plaat was van de
muzikant uit Canton, Ohio, maar dat blijkt zeker niet het geval.
Inmiddels weet ik dat de man, die ooit begon in de band van Steve
Miller, een hele stapel prima platen heeft gemaakt, waarvan er verassend
genoeg flink wat uit de jaren 90 stammen. Ik ben op het spoor van deze
platen gezet door het recent verschenen Memphis; een plaat die ik wel
voorbij had zien komen, maar te makkelijk had afgeserveerd als een
laatste stuiptrekking van een muzikant die al lang over zijn top heen
was. Memphis blijkt echter een geweldige plaat. Boz Scaggs wordt dit
jaar 69, maar klinkt op Memphis als een muzikant in de kracht van zijn
leven. Op Memphis eert Boz Scaggs de Southern soul, maar blijkt hij ook
niet vies van een heerlijk potje blues. Voor Memphis, als ik goed heb
geteld de 18e (!) plaat van Boz Scaggs, kon de Amerikaan een beroep doen
op flink wat grootheden uit de geschiedenis van de popmuziek en dat
hoor je. De legendarische Steve Jordan tekende voor de productie en
hiernaast speelden onder andere Ray Parker Jr., Keb Mo en Spooner Oldham
mee op de plaat. Memphis bevat uitsluitend covers, maar Boz Scaggs zet
ze stuk voor stuk naar zijn hand en doet dat op indrukwekkende wijze. De
zang van de 68 jarige muzikant is van een opvallend hoog niveau en is
bovendien veelkleurig. Boz Scaggs overtuigt makkelijk in lome en
slepende songs, maar kan ook goed uit de voeten in bluesy songs waarin
de gitaren voorzichtig mogen scheuren. Dankzij de inzet van een
topproducer en muzikanten van naam en faam klinkt Memphis fantastisch.
Memphis is zo’n plaat die je even alles doet vergeten, maar het is ook
een plaat die gedurende de hele speelduur urgentie uitstraalt. Memphis
is zo goed dat ik me diep schaam dat ik de plaat een aantal weken
geleden zo makkelijk aan de kant heb geschoven. Boz Scaggs overtuigt met
Memphis van de vroege ochtend tot de late avond en biedt zowel vermaak
als troost. Het gitaarspel op de plaat is om van te watertanden en ook
de bijdragen van blazers en strijkers zijn wonderschoon. Uiteindelijk is
het toch echter vooral Boz Scaggs zelf die een diepe buiging afdwingt.
De man die 37 jaar de wereld veroverde met What Can I Say en Lido
Shuffle en vervolgens werd vergeten, keert terug met een plaat die je
genadeloos inpakt en voorlopig niet meer los maakt. Heerlijk op de
achtergrond op alle momenten. Groots wanneer je er met volle aandacht
naar luistert.
Erwin Zijleman
No comments:
Post a Comment