Je kunt hier luisteren naar 'Working man's blues.
Valerie June groeide op
in Humboldt, Tennessee, waar haar vader als "brick cleaner" werkte (een
beroep dat in Nederland waarschijnlijk al eeuwen niet meer bestaat).
June kreeg uiteraard de (zwarte) muziek van het diepe Zuiden van de
Verenigde Staten met de paplepel ingegoten, maar raakte ook al snel
geïnteresseerd in muziek uit andere windstreken, variërend van de reggae
uit het zonnige Jamaica tot de antieke folk uit de koude Appalachen.
June trouwde jong en vormde vervolgens samen met haar man het duo Bella
Sun. Bella Sun was niet erg succesvol en hetzelfde bleek te gelden voor
het huwelijk van Valerie June. Valerie June is inmiddels de dertig net
gepasseerd en heeft inmiddels een aantal jaren ervaring als soloartiest.
Dat heeft haar tot dusver vooral succes in lokale kring opgeleverd,
maar met haar debuut Pushin' Against A Stone is de Amerikaanse muzikante
klaar voor wereldheerschappij. Om niets aan het toeval over te laten
werkt Valerie June op haar debuut samen met grootheden als Dan Auerbach
(The Black Keys) en Booker T. Jones (zijn orgel herken je uit
duizenden), maar ook zonder de hulp van anderen had Pushin' Against A
Stone het makkelijk gered. Valerie June is namelijk volkomen uniek. Een
deel van de plaat moet concurreren met het hele legioen neo-soul
zangeressen dat de afgelopen jaren aan de oppervlakte is gekomen, maar
Valerie June gaat net zo makkelijk de concurrentie aan met de
neo-folkies die zich de afgelopen jaren lieten inspireren door stokoude
folk uit de Appalachen. Dat zijn zo ongeveer twee uitersten. Warm en
koud, uitbundig en verstild, zonnig en bewolkt. Toch is Pushin' Against A
Stone geen debuut dat op twee gedachten hinkt. Valerie June vertolkt op
buitengewoon natuurlijke wijze de blues, gospel en soul uit het diepe
Zuiden van de Verenigde Staten, maar gaat op net zo authentieke wijze
aan de haal met de oude folk uit het hoge Noorden van de Verenigde
Staten. Om het allemaal nog wat veelzijdiger te maken bevat Pushin'
Against A Stone ook nog een aantal tracks die tegen de country en
bluegrass aan schuren en ook hierin blijft Valerie June met gemak
overeind. Om op een zo breed terrein te kunnen overtuigen moet je haast
wel een vocale kameleon zijn en dat is Valerie June. In de gospel tracks
hoor je de Valerie June die ooit in het kerkkoor zong, in de wat
soulvollere tracks lijk je de reïncarnatie van Amy Winehouse te horen,
maar Valerie June heeft ook een Dolly Parton en een Gillian Welch in
zich en het knappe is dat Valerie June altijd zichzelf blijft. Pushin'
Against A Stone is hierdoor een razendknappe plaat die zich laat
beluisteren als een bloemlezing uit de Amerikaanse muziekgeschiedenis.
De ene keer ingetogen en bijna vroom, de volgende keer rauw, energiek en
met de duivel op de hielen (met geweldig gitaarwerk van Dan Auerbach).
Direct bij eerste beluistering van de plaat wist ik dat ik met een ware
sensatie te maken had en dat gevoel is eigenlijk alleen maar sterker
geworden. Het is bijna niet te geloven dat er in eerste instantie geen
platenmaatschappij op Valerie June zat te wachten en ze haar debuut
daarom zelf moest financieren. Gelukkig is ze hierin geslaagd, want een
sensationele plaat als Pushin' Against A Stone had ik niet willen
missen. De ontdekking van 2013.
Erwin Zijleman
No comments:
Post a Comment