Hollands Glorie
The
Scene, Paard, 7 december
Van
Dik Hout, Tivoli, 30 december
December, Hollands gloriemaand. De ene band
al sinds 1979 actief, de ander sinds 1989. Beiden nog helemaal goed.
The Scene. Photo HareD |
Hoe onterecht. ‘Code’ is namelijk een top-cd. De eerste drie
nummers ‘echt’, ‘overal’ en ‘water en vuur’ doen niets onder aan het werk van
bijvoorbeeld de topplaten uit de jaren negentig ‘Blauw’ en ‘Open’. Maar ook de
andere nummers zijn goed. De hele plaat
is instrumentaal sober en strak, met de immer poëtische teksten en het raspende
stemgeluid van Lau. Bassiste Emilie Blom
van Assendelft zingt meer mee dan vroeger het geval was, ook live, maar de eerlijkheid
gebiedt te zeggen dat dit niet direct een grote stap vooruit is. Ook The Scene
onttrekt zich niet aan de trend om Nederlandse rappers mee te laten doen, dus
is Lange Frans te horen op het nummer ‘Stip’. Best aardig overigens.
Het concert was ook een groot feest. Het
voordeel van zo’n klein zaaltje is natuurlijk de intieme sfeer en de nabijheid
van de band, waarbij het publiek logischerwijs vooral uit diehard-fans bestond
die het werk van de band goed kenden. Niet vergeten moet worden dat het ook prima
muzikanten zijn, dus hier werd puik vakwerk afgeleverd. Het was een mooie mix
van oud en nieuw. Opvallend was de pauze. In de woorden van The Lau: ‘jullie denken
toch niet dat ik op mijn leeftijd [hij is inmiddels 60 – HareD] nog een heel
concert achter elkaar kan spelen’? Voordat zij met pauze gingen, werd het
publiek gevraagd om verzoeknummers uit het eigen oeuvre, die ook prompt werden
gespeeld. Grappig was ook de afsluiting, traditiegetrouw met de hit ‘Iedereen
is van de Wereld’. Lau kondigde van tevoren namelijk droogjes aan dat ze nu aan
het laatste nummer toe waren gekomen. Omwille van de tijdsbesparing zouden ze
niet eerst van het podium aflopen en het publiek om de toegift laten vragen,
maar het direct beginnen te spelen. Aldus geschiedde!
Van Dik Hout. Photo HareD |
HareD
No comments:
Post a Comment