Het nieuwe album van Florist is feitelijk een soloalbum van Emily Sprague en het is een wonderschoon album vol emotie.
De
New Yorkse band Florist maakte op mij nog geen onuitwisbare indruk,
maar dat doet de band wel met haar nieuwe album Emily Alone. Het is
feitelijk een soloalbum van frontvrouw Emily Sprague, die na een
opeenstapeling van persoonlijk leed naar Los Angeles trok en daar in
haar eigen huis dit album in elkaar sleutelde. Het is een album met
mooie ingetogen folky songs, waarin een akoestische gitaar en de warme
fluisterstem van Emily Sprague centraal staan. De sobere songs zijn op
subtiele wijze versierd, wat de songs van Florist voorziet van nog wat
extra schoonheid. Het zijn songs vol melancholie, want Emily Sprague
heeft nog wel wat leed te verwerken. Het is ook in dit geval een
voedingsbodem voor prachtige muziek.
Florist
is een band uit Brooklyn, New York, die de afgelopen jaren bescheiden
indruk maakte met twee slechts in kleine kring opgepikte albums. In de
folksongs op deze albums stond de mooie en zachte stem van frontvrouw
Emily Spraque centraal.
Deze
Emily Spraque kreeg de afgelopen twee jaar te maken met een aantal
tegenslagen. Haar moeder overleed en tot overmaat van ramp liep ook haar
relatie nog op de klippen. Emily Spraque zag maar één uitweg en dat was
haar thuisbasis in Brooklyn ontvluchten. Ze vestigde zich vervolgens in
Los Angeles, maar omdat haar medebandleden in New York achterbleven was
de toekomst van Florist opeens onzeker.
Onlangs
verscheen echter toch een nieuw album van de band, Emily Alone. Het is
een goed gekozen titel, want het nieuwe album van Florist is feitelijk
een soloalbum van Emily Spraque, die geen mogelijkheid zag om er een
bandalbum van te maken. De invloed hiervan op het geluid van Florist is
niet eens zo groot en als ik heel eerlijk ben, vind ik het sologeluid
van Emily Spraque indrukwekkender dan het bandgeluid van Florist.
Emily
Alone bevat een dozijn zeer ingetogen songs. In de meeste van deze
songs bestaat de instrumentatie uit een akoestische gitaar, terwijl
hiernaast hier en daar een al even sober keyboard wordt ingezet. Het
uiterst sobere geluid van de instrumentatie wordt vervolgens bijzonder
fraai ingekleurd door de prachtige stem van Emily Spraque.
De
vocalen op Emily Alone zijn fluisterzacht, maar klinken ook warm en
ruimtelijk, waardoor het geluid van Florist niet zo kaal klinkt als je
op basis van het bovenstaande zult verwachten. De songs die vooral
worden ingekleurd met de akoestische gitaar doen wat folky aan, maar
zeker wanneer Florist de akoestische klanken voorziet van subtiele
accenten, doet de muziek van Emily Spraque ook wel wat denken aan die
van leeftijdgenoten als Hand Habits, Frankie Cosmos, Caroline Says,
Japanese Breakfast en Soccer Mommy.
Emily
Spraque brengt nog wat meer variatie aan door een deel van haar teksten
niet te zingen maar voor te dragen, wat haar teksten van een bijzondere
lading voorziet. Het zijn teksten waarin het persoonlijk leed van de
afgelopen twee jaar uiteraard niet onvermeld blijft.
Ondanks
de melancholie in de teksten en in de ingetogen instrumentatie is Emily
Alone een album waarbij het aangenaam wegdromen is en waarop steeds
weer wat nieuws te ontdekken is.
Emily
Spraque heeft het album thuis in Los Angeles opgenomen en tekende niet
alleen voor alle instrumenten, maar ook voor de productie. Het is een
knappe prestatie, want Emily Alone is een knap album. Het is bovendien
een groeiplaat, want bij herhaalde beluistering zijn de intieme en
indringende popsongs van de Amerikaanse singer-songwriter steeds
indrukwekkender. Het levert een album op dat mee kan met de beste albums
van het moment.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar Florist luisteren en het album kopen:
https://florist.bandcamp.com/album/emily-alone
of luister naar onze Spotify Playlist en ontdek waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment